Waar kun je jodium kopen die prikt?

want ze verkopen overal waar ik kom jodium die niet prikt.
ik wil die prikt hebben omdat ik dat gewend ben en dan weet ik zeker dat het goed is. bij die niet prikt blijf ik me zorgen maken of het wel echt werkt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jodium heb je eigenlijk zelden nodig, een wondje ontsmetten kan je het beste doen door het even flink te laten bloeden, het bloed 'spoelt'het wondje schoon.
Ons lichaam kan zoveel zelf.....;)

Het beste antwoord

De ouderwetse 'prikjodium' is niet meer verkrijgbaar. Niet omdat het goed zou ontsmetten, of omdat mensen het niet willen kopen, maar vooral omdat vastgesteld is, dat de oude jodiumtinctuur (een oplossing van het element Jodium in alcohol ) niet alleen de bacterien in de wond doodt, maar ook de nog levende cellen in de wondranden. Omdat dit juist de cellen zijn die ervoor zorgen dat de wond dicht gaat, is al jaren geleden vastgesteld, dat wonden die met jodiumtinctuur behandeld zijn minder snel genezen dan wonden die met betadine jodium of met sterilon behandeld worden. Doordat de wond langer open blijft, is er meer tijd voor bacterien om de wond na de eerste ontsmetting opnieuw te besmetten. De oude prikjodium heeft dus een negatief effect op de wondgenezing, en hoewel het in het begin uitstekend desinfecteert, heeft het op de langere duur juist minder effect op het aantal wondinfecties. Jodiumtinctuur wordt eigenlijk alleen nog gebruikt bij operaties, om de huid te ontsmetten VOORDAT het mes erin gaat....
Gebruik dus gewoon zonder gewetensbezwaren Sterilon of betadine. Minder pijn, beter wondgenezing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Betadine van de drogist prikt toch aardig hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je Sterilon hebben, die prikt goed!

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kan het hier kopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prikt niet half zo goed als jodium, volgens mij zetten ze dat spul indertijd op de markt omdat het zo weinig prikte.
Deze 'prikt' nog ouderwets Pruts:

Joodtinctuur is een oplossing van jood en natriumjodide in een mengsel van water en ethanol. Het is een heldere, bruinrode vloeistof met een kenmerkende geur. Joodtinctuur heeft een bacteriedodende werking en wordt onder meer gebruikt om de huid te ontsmetten vóór een operatie. Joodtinctuur voor geneeskundig gebruik bevat 2% jood en 2,5% natriumjodide.

Vraag ernaar bij jouw apotheek....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook gewoon schoonmaak alcohol nemen 70% vol. Gebruik deze zelf altijd om te desinfecteren in mijn praktijk en bij het bloedprikken.