Tropische hitte, went je lichaam daaraan?

De een kan er beter tegen dan de ander, warmte of kou.
Ben eens van 45* in de schaduw [Long Island/New York] vertrokken en 7 uur later op Schiphol 15* geland, 30.graden verschil van "niet in de zon" naar "doe een jas aan" en met een dag of wat weet je niet beter.
Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Die 30 graden verschil is niet zo erg, als we in een koude winter vanuit een lekker verwarmd huis de vrieskou in stappen, is dat soms zo maar meer dan die 30 graden.
Het wel of slecht verdragen van warmte, is een ander verhaal
Een niet te oud mens met een juist gewicht en gezond, is na enkele dagen van heet weer, als prima gewend aan de hitte.
Ons lichaam heeft ook een thermostaat en probeert met wat aanpassingen ons lichaam op die 37 graden te houden.
Pas bij nog hogere temperaturen, komen er vaak/ soms problemen.
Maar hitte kost ons erg veel energie en zijn we niet in optimale conditie, kan dat veel problemen veroorzaken.
Zouden we in een land gaan wonen waar het regelmatig 40 graden of meer is, dan zal bij een gezonde persoon, het lichaam zich langzaam gaan aanpassen, waarbij ook voedsel ,drinken en bewegen een grote rol spelen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Van hitte naar koude is trouwens voor een mens makkelijker om er aan te wennen.
Dit komt omdat we ons er ook op kunnen kleden, door meer en warmere kleren aan te trekken, anders om kan dat niet.
In een koele omgeving heeft on lichaam weinig energie nodig, om alles op temperatuur te houden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je!

Andere antwoorden (1)

Je lichaam went er niet aan. Een blanke kan niet zo goed tegen de hitte als iemand met een donkere huidskleur, en je zult als blanke wel wat bruiner worden, maar een donkere huidskleur krijg je niet. Als je maar genoeg hittegolven meemaakt, dan leer je er mee omgaan, maar er echt aan wennen....
jc54