wat kan ik doen aan een borst die groter is dan de ander en er last van heb?

een van mijn borsten is groter dan de ander en ik heb er last van ik irriteer me er aan . als ik een sport b of zo aan heb en ik ligt heb ik er geen last van maar anders wel. en heb dan het gevoel als of die een beetje plak aan mijn lichaam,zit gewoon niet helemaal lekker. heb niet echt het gevoel dat ik er over kan praten met mijn ouders en durf niet naar iemand anders of het ziekenhuis te stappen wat kan ik doen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
wat is het verschil dan? bijna elke vrouw heeft de borsten ongelijk, en dit is volledig normaal. Bij mij scheelt het een halve cupmaat. Niks om je over te schamen, als je er lichamelijk last van hebt, kun je dit laten corrigeren, maar het is gewoon normaal hoor.
Ivana
9 jaar geleden
Ritsuka heeft gelijk, maar je kunt natuurlijk altijd even naar de huisarts gaan, die vertelt je waarschijnlijk hetzelfde verhaal.

Antwoorden (1)

Het is een beetje de vraag óf je er wel iets aan kan en moet doen.

Allereerst zijn de borsten van iedere vrouw ongelijk. Bij de ene vrouw is het verschil klein en daardoor nauwelijks te zien, bij andere vrouwen is het verschil groter en dus opvallender.
Uit je verhaal denk ik op te maken dat je nog niet volwassen bent. Zolang je nog groeit (en je borsten dus ook nog groeien) is er eigenlijks niets dat je eraan kunt doen. In verre weg de meeste gevallen trekt het verschil dan na verloop van tijd weg. Als je dan volgroeid bent is het verschil tussen je borsten zover weggetrokken dat het niet meer (of in ieder geval veel minder) opvalt. Daarom zal je van iedere arts het advies krijgen te wachten totdat je uitgegroeid bent.
Als je nog in de groei bent en het verschil echt hinderlijk vindt dan kan je overwegen om een keer naar een lingerie-winkel te gaan. De mensen die daar werken kunnen je over het algemeen goed adviseren. Het is mogelijk om bijvoorbeeld een bh te krijgen met twee verschillende cup-maten. Door de ene te vullen met padding kan het verschil dan rechtgetrokken worden. Dit soort bh's moet wel echt opgemeten worden. Daarvoor zul je dan dus wel naar zo'n winkel toe moeten. Probeer dan te bedenken dat het voor die mensen hun dagelijkse werk is.

Als je al wel uitgegroeid bent en het verschil tussen je borsten is nog steeds opvallend groot (een verschil van ongeveer een cup) dan zou je eraan geopereerd kunnen worden. Afhankelijk van de vorm van je borsten en je eigen wensen wordt dan ofwel de ene vergroot, ofwel de andere verkleind. Daarvoor zul je natuurlijk wel eerst naar je huisarts en vervolgens naar een specialist toe moeten.
Soms is het verschil tussen borsten zo groot, dat het leidt tot lichamelijke klachten, met name rugklachten. Als dat zo is dan is het zeker raadzaam om toch naar een arts te gaan. Probeer je over je schroom heen te zetten en bedenk dat een arts inmiddels zoveel blote borsten gezien heeft; die kijkt echt niet op van die van jou.

Het lijkt me dat er niet echt iets is dat je zelf kan ondernemen zonder de hulp van anderen (als ik het zelf opvullen van je bh even niet meereken als serieuze optie.) Als je nog groeit is afwachten echt het beste advies; een aangepaste bh kan dat minder vervelend maken. Als je al wel uitgegroeid bent is een aangepaste bh natuurlijk nog steeds een optie, maar voor een meer blijvende oplossing zal je dan medische hulp moeten zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord, maar ik wil wel opmerken dat je borsten veranderen zolang je leeft. Maar inderdaad na je volgroeiing gaat dat minder snel. Maar veranderen, dat doen ze, zowel in cupmaat als in vorm