Is cannabis slechter voor je hersenen/geheugen dan alcohol?

Bij matig gebruik (1gram, max 2, in de week), is wiet dan erg schadelijk voor de hersenen bij adolescenten? Schadelijker dan matig alcohol gebruik?

Toegevoegd na 2 minuten:
**alleen gebruik in het weekend, niet in de week, eerder 1g id week**

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hoeveel is matig alcohol?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeg nu 5x in de maand goed doordrinken vs 5gram wiet per maand..
Doet er niet veel toe.. Ik vraag me gewoon af of het echt zo schadelijk is voor de hersenen als we het af en toe in het weekend gebruiken(eens een vrijdagavond een halve gram ofzo...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beiden hebben invloed op de ontwikkeling van de hersenen. Als je met goed doordrinken bedoelt dat je de volgende dag dingen niet meer weet en een zware kater hebt, dan beter wiet.
In vergelijking met redelijk aangeschoten beter alcohol. Als ik naar mijn vriendengroep kijk zie ik dat alcohol minder invloed lijkt te hebben op het leven 10 a 20 jaar later. En we hebben flink ons best gedaan..
Niet dat dat heel veel zegt, de keuze tussen de twee maak je ook bewust.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij 1 x per week een normale hoeveelheid wiet of alcohol is de kans op schade zeer klein.
De kans op een ongeluk door wiet of alcohol, vooral door alcohol is een stuk groter. Ook door een ongeluk kan je hersenschade krijgen.

Antwoorden (3)

Informatie van de jellinek:

Matig alcoholgebruik levert nauwelijks schade op. Matig cannabisgebruik (hasj of wiet) is schadelijk voor de longen.

Eenmalig veel drinken kan problemen veroorzaken. Alcoholvergiftiging, agressief gedrag, ongelukken in het verkeer en gezondheidsproblemen kunnen het gevolg zijn. Eenmalig veel blowen kan ook tot problemen leiden maar in mindere mate. Het gebruik kan verkeerd vallen waardoor iemand zich ziek voelt en bij deelname aan het verkeer is de kans op een ongeluk groter.

Overmatig alcoholgebruik is zeer schadelijk, veel schadelijker dan overmatig blowen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Aangetoond is langdurig gematigd cannabis gebruik geen nadelige blijvende gevolgen heeft voor het geheugen. Wel heeft cannabis, als je onder invloed bent, gevolgen voor het korte termijn geheugen. Onder invloed gaat onthouden moeilijker. Bij stoppen na langdurig gebruik kunnen deze effecten tot 7 dagen aanhouden .

Mensen die veel alcohol drinken blijken steeds slechter te presteren op geheugentests. Dit is ook voor jongeren het geval. Er wordt ook slechter gepresteerd op tests die leervermogen en ruimtelijk inzicht meten.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is toch hetzelfde bij alcohol, drink je 2 weken lang elke avond stevig door vergeet je toch ook een pak dingen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vooral voor jongeren is er mogelijk wel blijvende schade.
http://www.scientias.nl/wiet-maakt-jongvolwassenen-blijvend-dommer-en-vergeetachtiger/
(dit zijn wel het soort onderzoeken, waar voor elke mening wel een onderzoek gevonden kan worden)
Erna55
9 jaar geleden
Jellinek is een erkende deskundige.
Jellinek is een instelling voor verslavingszorg in Amsterdam en de regio Gooi en Vechtstreek en is een van de grootste instellingen voor verslavingszorg in Nederland. Het aantal cliënten bedroeg in 2012 ruim 4.700. Naast verslavingszorg (onder andere wat betreft alcohol-, drugs-, medicijn- en gokverslaving) biedt de instelling ook preventieve activiteiten aan ter voorkoming van deze verslavingsproblemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jellinek is top.
Over cannabis is echter zeer veel en tegenstrijdige informatie. Bijvoorbeeld puur (eventueel via waterpijp of verdamper) kan het zelfs een long reinigende werking hebben, o.a. voor (ex)rokers.
Erna55
9 jaar geleden
Dat zou ook best logisch kunnen zijn, omdat vochtige warme damp de longen kan helpen reinigen.
Maar een waterpijpen zonder cannabis zou diezelfde werking hebben. Overigens, wanneer verdovende middelen opnieuw geclassificeerd zouden worden, dan valt alcohol onder hard drugs en wiet onder soft-drugs.
Maar doordat alcohol al een gerespecteerde plaats in de samenleving heeft, en wiet niet, zullen er nog veel vooroordelen bevochten moeten worden...
voor zo ver ik weet brengt cannabis hasj wat dan ook geen schade aan je hersencellen dit hadden mensen in Zweden bewezen of zo.

Dus wat in de vorige reactie staat :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb met eigen ervaring gemerkt dat als je regelmatig blowed (1-2 keer per maand) je best vaak zonder te blowen je toch afwezig voelt, niet gefocust. (Mogelijk vorm van hersenschade?) Ook is mij verteld dat hoeveel wiet je rookt, het tijdelijk is. (Zonder tabak) Na enkele jaren zijn je longen weer schoon. Verder word je er inderdaad dommer van. Maar niet bij af en toe een jointje, pas bij 10-20 jaar elke dag paar jointjes word het een serieus probleem. (Niet dat weinig roken niet voor schade kan zorgen) Ik heb zelf geen ervaring met alcohol, maar ik hoop dat het wiet gedeelte wat duidelijker is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erg bedankt! Maw: bij erg af en toe gebruik (bv 4x per maand) geeft geen echte opvallende hersenschade op lange termijn ? Goed is het niet, maar frisdrank, uitlaatgassen, tabak etc ook niet Bedankt!!