Hoe het de 'otoscoop' bij de kno-arts, een vierkante kast met een grote lamp?

En welk van de twee is nauwkeuriger?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jc54
9 jaar geleden
Wat bedoel je met deze vraag?
Reddie
9 jaar geleden
Wat bedoel je met welke van de twee. Welke twee?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe dat apparaat heet. En of 'dat apparaat' of de 'doodgewone' otoscoop nauwkeuriger is.
Reddie
9 jaar geleden
Dat heet een otoscoop.
En ze zijn beide even nauwkeurig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een foto geplaatst.

Antwoorden (1)

Dat ding bij de KNO-arts heeft ook otoscoop. "Otoscoop" betekent letterlijk oren-kijker; elk apparaatje dat gebruikt wordt om de binnenkant van de oren te bekijken is een otoscoop.
Op zich zijn de grote van de KNO-arts en de kleinere van de huisarts beide even betrouwbaar; de ervaring van de arts die de otoscoop gebruikt is een veel belangrijkere factor. De otoscoop bij de KNO-arts geeft wel een groter beeld dan de kleine bij de huisarts; je zou dus kunnen zeggen dat die daardoor wat betrouwbaarder is. Qua ervaring mag je ervan uitgaan dat een huisarts of een KNO-arts allebei erg veel ervaring hebben met het beoordelen van oren.