Hoe kom je van gasvorming af?

Het lijkt wel of gezond eten averechts werkt op mijn innerlijke systeem... Al die vezels... Heb er nu al maanden last van. Heel irritant.

13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je niet winderigheid?
Snuffel
13 jaar geleden
Jazeker, en een gevoel van 'lucht/gas' in mijn buik.

Antwoorden (6)

Bekend kwaaltje
Kijk hier eens
http://www.gezondenzo.net/last-van-winderigheid-4-tips-om-gasvorming-te-voorkomen/

Google is je vriend ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien zijn je darmen overgevoelig en werken veel vezels averechts. Laat ze even tot rust komen en bouw het dan rustig weer op. Krijg je opnieuw klachten, ga dan even langs je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms merken mensen die extra vezels gaan eten dat ze tijdelijk wat extra gas gaan produceren (winderigheid) of wat kramp krijgen. Dat komt door de darmbacteriën die de vezels gebruiken als voedingsbron en de gassen produceren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoals de vorige GV-er al zei: even naar de huisarts als je het niet vertrouwt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoonlijk bevindt zich geen gas in de darmen, maar dit kan er op verscheidene manieren komen en ophopen. De meest voorkomende oorzaken van ophoping van gas in je darmen zijn:

Schrokken – Inslikken van lucht door gulzig te eten.
Koolzuur – Drinken van veel koolzuurhoudende dranken zoals cola.
Ondeelbare voedingsstoffen – Eten van voedsel dat niet kan worden opgesplitst door de enzymen in je darmen.
Spijsverteringsstoornis – Een afwijking van je spijsverteringskanaal.

De bovengenoemde oorzaken zijn grotendeels te omzeilen, dat spreekt voor zich. Zo kun je winderigheid voorkomen door:

Rustig eten – Goed op je eten kauwen en zo min mogelijk lucht inslikken.
Koolzuur vermijden – Zo min mogelijk koolzuurhoudende dranken nuttigen.
Op je voeding letten – De inname van lactose (melksuiker), bonen, zetmeel, geraffineerde suikers en overige voedingsmiddelen te beperken die niet door enzymen kunnen worden verteerd en door de darmwand kunnen worden opgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
venkelthee heeft me zeer goed geholpen, maar ook het homeopathisch middel "carbo" waar venkel in verwerkt zit is zeer doeltreffend....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gasvorming ontstaat als voedsel niet of slecht verteerbaar is. Er zijn voedingsmiddelen die dat bij veel mensen oproepen, maar er zijn ook voedingsmiddelen die bij de ene persoon een probleem vormen, en bij de ander totaal niet.
Het is zinvol om te kijken welke voedingsmiddelen bij jóu dit effect hebben. Eet in het begin die voedingsmiddelen dan niet al te vaak, en maar in kleine porties. Dit kan je langzaam opbouwen. Door het regelmatig in kleine hoeveelheden te eten, krijgt je lichaam steeds meer van de stofjes die nodig zijn voor het verteren ervan. Bij veel voedingsmiddelen gaat het daardoor in de loop van de tijd beter.

Bonen en andere peulvruchten zijn voedingsmiddelen die bij behoorlijk wat mensen gasvorming geven, doordat ze veel onverteerbare eiwitten bevatten.
Het is dan handig ze vantevoren een paar uur laten weken/peulvruchten uit blik te gebruiken (die in het blik in de winkel al staan te weken), het weekwater weg te gooien en goed van de peulvruchten af te spoelen, wat langer te koken dan je normaal zou doen, bonenkruid toevoegen tijdens het koken, en aan het eind het kookwater weggooien en goed ervan afspoelen. Op deze manier komt een groot deel van de onverteerbare eiwitten in het water dat je wegspoelt, en heb je er veel minder last van.

Toegevoegd na 2 dagen:
Als je niet gewend bent veel vezels te eten, kan dat winderigheid veroorzaken. Rustig opbouwen helpt.
Andere voedingsmiddelen die de oorzaak kunnen zijn:
* bier
* koolzuurhoudende dranken
* onrijpe banaan
* vruchtensap
* meloen
* koolsoorten (behalve bloemkool en broccoli)
* paprika
* peulvruchten
* prei
* ui
* producten met veel suiker of sorbitol (zoetstof)