Is 1oogmeting genoeg voor zowel lenzen als bril?

Inclusief cylinder afwijking?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee... Het gebeurt wel geregeld, maar een meting voor lenzen is anders dan voor een bril. Nu kan ik van elke meting wel in detail gaan, maar behalve dan een wat technische verhaaltje, is het nu niet zo van belang ;) Je mag altijd meer vragen via reacties hoor :) Een erkende/goede opticien zal je vragen om bij voorkeur "met uitgeruste ogen" te komen voor een oogmeting en eerst voor bv de lenzen; voor iedereen kan dit anders liggen qua werk of studietijden... Is deze meting in orde, dan kan erna een vervolgafspraak worden gemaakt en kan je apart nog voor een meting komen voor een bril (velen vinden dit naast gebruik lezen nog wel zo prettig) en een servicegevoelige opticien zal dit niet apart als consult in rekening brengen! Normale lenzen corrigeren overigens geen cilinder afwijkingen, maar een 'harde lens' kan dit tot ongeveer een cilinder van bv -1 nog wat corrigeren door de 'druk' van de lens op het hoornvlies, en zie je alsnog wel scherp genoeg. Zachte lenzen kunnen dit ook, maar heten dan torische lenzen bv. Dan is er (voor ze gehydrateerd werden) wel een cilinder al ingeslepen (leuke techniek om te zien in een fabriek). Deze lenzen voldoen redelijk, maar meestal is toch een bril bij hogere afwijkingen astigmatisme doeltreffender. Hier kan je er meer over lezen: http://www.omcnoord.nl/afdelingen/contactlenzen/soorten-contactlenzen/torische-lenzen

Mijn bril heeft een wat andere sterkte dan mijn lenzen, ik weet niet precies meer hoe groot het verschil was, maar er is dus in ieder geval wel verschil. (Ik heb een - afwijking, geen cilinder en mijn bril op een andere plek gehaald dan mijn lenzen) Maar als je in één keer bij dezelfde opticien een bril en lenzen haalt weet die er wel raad mee denk ik. Meestal testen ze sowieso je ogen nog even voordat je een bril krijgt, je kunt ook door de tijd heen veranderen van sterkte. Dus wat is de reden dat je maar 1 oogmeting hebt?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100