Waarom verlangt het menselijk lichaam naar voedsel dat ongezond is?

Moest het juist niet zo zijn dat het voedsel wat ons lichaam echt nodig heeft juist lekker moet smaken en voedsel wat ongezond is vies moet smaken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K
jc54
14 jaar geleden
Dan waren er veel mensen rond en gezond, terwijl ze nu ongezond rond zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb me dat ook al heel vaak afgevraagd, plus 1 voor de vraag. Leuk.

Het beste antwoord

Ongezond is tegenwoordig: vet en zoet, m.a.w. calorierijk... tja, en dat was vroeger juist goed voor ons, omdat we toen minder aten (er was niet zoveel lekkers) en meer calorieen verbruikten (hard werk), zodat een beetje reservevet onze overlevingskansen vergrootte...
Nu verbruiken we minder en eten meer , dus ons ingebouwde programmaatje klopt niet meer....(helaas)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ik denk dat vaak vergeten wordt, dat we zelf het voedsel produceren en "lekker maken". Zo kun je dus verklaren dat hoe lekker iets is geen verband houd met hoe gezond het voor ons is!
(als je alleen in de natuur gaat kijken zul je het verband wel vinden, bijvoorbeeld herten eten alleen wat ze lekker vinden; daar zijn (bijna) geen voor hen ongezonde voedsel soorten bij!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet het lichaam wat er naar vraagt, maar de hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft met je hersenen te maken. De prikkel die je krijgt bij ongezond voedsel is heel sterk omdat het lekker is. Althans dat denken wij, omdat we het gewend zijn.

Iemand die altijd gewend is om gezond te eten vindt ongezond voedsel echt wel vies hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
suikers en vetten maken een stof aan in de hersenen ,
waardoor we een goed gevoel krijgen, dat werkt dus heel verslavend ...
Zo komt het ook wanneer we regelmatig suikers eten de drang groter wordt naar meer en meer ....
zou het ook fijner vinden moesten we meer zin hebben in gezond eten !!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij mensen zijn gewoon aangetrokken tot iets wat niet goed voor ons is, dat zit in onze natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wetenschap is deels schuldig dat wij naar verkeerd, ongezond eten verlangen.
Door dat te onderzoeken en bekend te maken, zijn producenten hier gebruik/ misbruik van gaan maken.
We weten inmiddels, dat gebruik van suiker verslavend is.
Ook het gebruik van vetten, het maakt ons voedsel smakelijker, dus gaan we er naar verlangen om vet te eten.
Zo zijn er meer van dat soort dingen die uit de wetenschap komen en nu worden toegepast om meer te verkopen.
B.V. kleur en smaakstoffen.
Leren luisteren naar ons eigen lichaam zijn we grotendeels verleerd, maar het bestaat nog steeds.
Baby's weten het nog het beste, door hun ongewenste voedsel uit te proesten, maar ze moeten ten koste van alles hun spinazie op eten en dat is het begin van het niet meer goed kunnen luisteren naar ons lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag het me af. Als je baby's alles wat ze niet direct geweldig vinden laat uitproesten, leren ze nooit andere smaken waarderen dan die lijken op moedermelk: vet en zoet. Baby's zijn gewoon vreetfabrieken. Energie erin in de vorm van vetten en suikers, groei eruit (en natuurlijk minder prettige afvalproducten). De eerste periode van hun leven is dat prima, ze hébben al die energie ook nodig, maar als je ze nooit laat wennen aan een voor grotere kinderen gezonder eetpatroon (jawel, die spinazie bijvoorbeeld) dan creëer je volwassenen die overleven op chips, diepvriespizza en marsrepen. Lekker vlakke smaken, lekker vet en zoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja SuzyQ, zou best kunnen wat je zegt, ik ben er ook nog niet helemaal uit.
Ergens zijn we het vermogen verloren om te luisteren naar ons lichaam, het lijkt waarschijnlijk, dat het als baby al mis is gegaan.Als een gezonde baby overgaat van moedermelk, naar vaste voeding, dan zijn baby's inderdaad vreet machines, later zie je dat veranderen.
Maar een slechte ervaring met een bepaald soort voedsel en het kan mis gaan, de ervaring wordt opgeslagen in de hersenen en daar zijn ze voorlopig niet van af.
Dus ook dat heeft invloed, ooit heb ik als kind een olijf in mijn mond gestoken, waarvan ik dacht dat het een lekkere zoete druif was, de smaak was walgelijk vies!!!
Het heeft ruim 50 jaar gekost, voordat ik ze weer lekker vond.
Een andere ervaring is dat bepaalde gerechten die ik altijd lekker vond, ineens niet meer lekker waren, ik kreeg er ook maagpijn van en last van mijn lever.later bleek dat het om alle koolsoorten ging, mijn lichaam gaf dus al aan, dat het niet goed voor me was.
Witlof daarentegen, vind ik nog steeds heerlijk, super lekker zelfs, daar zit een geneeskrachtige stof in (bittere smaak) die heel goed is voor mijn lever en gal, zo kan je opnieuw leren luisteren naar je lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een leuk om te weten van de witlof, dat wist ik nog niet. Bedankt Eddijst :-)
Een mens sterft als hij te weinig voedsel krijgt. Daarom is hij instinctief op zoek naar voedsel met een hoge voedingswaarde. Dat is voedsel met veel calorieën. Door onze hoge organisatiegraad hebben wij zoveel voedsel tot onze beschikking gekregen, dat wij lijden onder teveel calorieën in plaats van te weinig. Daaraan heeft ons lichaam c.q ons instinct zich nog niet aangepast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vaak het verkeerde wat een mens aantrekt, dat wat eigenlijk niet kan doen we tegen beter weten in soms toch.
Het is de verleiding niet kunnen weerstaan, maar wel lekker.
En wat voor de één vies is is voor de ander lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het simpel, omdat het lekker is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moedermelk bevat vrij veel calorien, vet en suiker en smaakt ook wat zoetig.

Dus dat verlangen naar vet en zoetigheid is op zichzelf wel natuurlijk.

Maar in de opvoeding en gewoontes zijn wij daarin doorgeschoten.
En dat heeft zich in onze hersenen genesteld.

Hele bevolkingsgroepen leven op vet en zoet en snacks, gewoon omdat ze niet beter weten.
En omdat het goedkoop is.

Ik vind het eerder zorgelijk dat dat ongezonde fast-food veel te goedkoop is in relatie met mager en gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is niet het lichaam dat vraagt om ongezond voedsel... het is de mind die zegt dat dit of dat ongezond is...

het lichaam vraag slechts om voedsel... wát je aan het lichaam geeft wordt ingegeven door de mind...

als je je mind echt goed zou informeren over wat goed of slecht is ( en niet wat de media zeggen, maar wat echt waar is) zou je er niet zo veel problemen mee hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het niet eens met alle antwoorden dat dit slechts een kwestie van is van de hersenen, van dit willen.

In natuurlijke omstandigheden is er een strijd om voldoende calorieën binnen te krijgen om te overleven. Dus heeft je lijf een ingebakken voorkeur voor calorierijk eten. Daarom hou je zo van vette en zoete happen, omdat je, als je niet weet wanneer je volgende maaltijd zal zijn, er van nature op gericht bent om zo efficient mogelijk zoveel mogelijk energie binnen te krijgen.

Dat is pas ongezond omdat tijden nu anders zijn.

Ten eerste omdat je wél weet waar je volgende 'maaltijd' vandaan komt: je hebt nog een zak chips in de kast, en op iedere straathoek kun je patat krijgen. Je hebt constant meer eten tot je beschikking dan je op kunt, terwijl je lichaam is geëvolueerd in tijden van schaarste.

Ten tweede omdat het leven voor de meesten van ons helemaal niet meer zoveel energie verbruiken in het dagelijks leven. Onze betovergrootouders smeerden á ochtends nog een dikke laag reuzel op hun brood, en die energie hadden ze ook hard nodig voor een lange dag werken op het land of in de fabriek. Voor hun was dat dus niet ongezond. Als wij zouden ontbijten met brood-met-reuzel, en vervolgens een schamele acht uur op kantoor zitten of zélfs zouden doen wat tegenwoordig zwaar werk heet, zouden we opzwellen als een ballon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het ook te maken heeft met een vicieuze cirkel. Met als basis luiheid. Te lui om goed (en ook nog lekker) voedsel te maken, snijden, koken en klaar te maken.
In plaats daarvan wordt te vaak uitgeweken naar chips, kant en klaar, patat, e.d. Als het maar eenvoudig, snel een moeiteloos is.
Met als excuus, ik ga niet 30-45min koken voor iets wat ik in 5 min opeet. En daarna nog die afwas...

Door dit eten, wordt het lichaam ook nog eens lusteloos en vermoeid. Waardoor men nog minder fut heeft om 'goed' eten klaar te maken.

En over het lekker smaken, dat doen de fabrikanten wel. Die halen chemische en natuurlijke producten uit elkaar om ze daarna weer samen te voegen. Daaruit volgt een product wat niet meer als vanzelf natuurlijk is te noemen.
Bovendien worden er stofjes toegevoegd, waardoor de consument blijft eten en blijft kiezen voor hun product. Glucose is zo een stofje. Je blijft er van eten. Totdat het op is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van de luiheid, zal waar zijn, maar hoeft met het tegenwoordige gemaksvoedsel helemaal niet meer op te gaan. Als ik geen zin heb om drie kwartier te koken, dan gooi ik een zak voorgesneden groenten in de wok. Met een beetje handigheid kun je binnen 10 minuten een gezonde maaltijd op tafel hebben. Het duurt langer om een zak patat en een groentekroket te halen. Maar... Soms heb ik wel gewoon heel erg trek in die zak patat...
Dat heeft er mee te maken dat ongezond voedsel vaak verslavend voedsel is. In ongezond voedsel zit vaak veel vet. En van een kleine hoeveelheid vet, raak je al snel verzadigd, en zou je lichaam veel energie van krijgen. Dat is helemaal niet zo erg, als je al die energie ook zou gebruiken. Maar hoe de mens tegenwoordig leeft, heeft hij constant energie over. Van gezond voedsel is vaak veel meer voor nodig, om hetzelfde verzadigde energieke gevoel te krijgen. Dit is nog over gebleven van onze evolutie, toen we ons voedsel zelf nog moesten vangen en dus veel meer beweging hadden. Tegenwoordig is het voor ons helemaal niet meer zo noodzakelijk om zoveel energie binnen te krijgen. Maar ons lichaam zit nog steeds in elkaar zoals in de prehistorie, waarbij het altijd behoed is op een tijd waarin voedsel schaars is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals alle zoogdieren is ook de mens vetzuchtig.
Vet is een hoogwaardige voeding met een hoge calorische waarde.
Indien de hoeveelheid vet in balans staat met het gebruik van energiie is er niets aan de hand.
Ga je echter veel meer vet (en ook suiker) eten dan je nodig hebt dan wordt het schadelijk.
Ook met toevoegingen als kleurstoffen gaa men uit van een bepaald gebruik, wanneer dit gebruik niet exorbitant wordt overschreden is er niets loos.
Het kan geen kwaad als men met mate eet en variatie in zijn voeding toepast.