Als ik een tijdje aan de eettafel zit achter de computer begint mijn rug enorm pijn te doen, hoe komt dit?

Als ik daarna loop geen probleem maar als ik daarna weer ergens ga zitten dan voel ik het weer. En ik krijg het altijd als ik een tijdje aan de eettafel heb zitten werken achter de computer.
Advies van: ga naar de dokter hoef ik niet te horen, dat kan ik zelf ook bedenken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Je houding is verkeerd en je computer staat niet op juiste hoogte. Er zijn regels voor het werken met beeldschermen. Ergonomie is de wetenschap die zich bezighoudt met een gezonde werkplek.
Het voorkomen van RSI en rugklachten is een belangrijk onderdeel van deze wetenschap.
Google op Ergonomie en je vindt heel wat informatie.

Voor klachten met betrekking tot jouw euvel moet je niet bij de huisarts zijn, maar veel eerder bij een fysiotherapeut. Echter, een gezonde werkomgeving kan al veel oplossen.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik lees in onderstaande antwoorden alleen iets over de houding en de stoel. Het is echter ook van het hoogste belang dat je beeldscherm hoger geplaatst is en dat je hoofd daardoor niet in een knik naar beneden gedraaid is, wat rugklachten en schouderklachten veroorzaakt.
Bij notebooks is dat echter heel moeilijk, omdat je keyboard aan je beeldscherm vastzit. In dat geval zal je dus veel meer pauzes moeten inlassen en schouder/rugoefeningen tussendoor moeten doen.
Ivana
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat ligt toch aan de houding waarmee je aan de eettafel zit.
Vaak zijn de tafels en de stoelen een standaard maat en niet op de persoon die erop of achter zit aangemeten.
Vaak zit je niet recht achter de tafel.
Ik heb er zelf ook last van,mijn laptop staat op de eetkamer tafel en omdat ik zelf nogal klein van stuk ben kom ik amper met mijn benen aan de grond en dat is dus fout.
Om een goede houding aan te nemen achter de eettafel word denk ik lastig omdat de tafel en de stoelen niet in hoogte verstelbaar zijn.
Een bureau en of een bureaustoel zal wel uitkomst bieden omdat die in de juiste (naar jou) houding zijn te verstellen.

Blijf niet te lang achter de eettafel zitten loop af en toe even weg je pc.

Enkele tips kan je hier vinden:

http://www.leerwiki.nl/Hoe_zit_ik_gezond_achter_mijn_PC%3F

http://www.deoptimalewerkplek.nl/

http://www.muisarm.nl/ergonomie-zitinstructie-ondersteund.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door Newton ;)

Mijn fysiotherapeut heeft dat eens uitgelegd. Je moet proberen om niet met je rug tegen de stoel aan te zitten, want de stoel oefent kracht uit op je lichaam. Als je dat te lang doet, kan je rug beurs gaan aanvoelen.

Je moet proberen om in een rechte houding achter je computer te zitten, en je armen moeten in een hoek van 90 graden staan. Zo ontlast je je lichaam het best.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verkeerde houding lijkt me de uitleg. Probeer eens wat anders. B.v. een andere stoel,stoel verder van tafel,of juist dichter erbij. Kussen op de stoel,PC verplaatsen. Wellicht heb je baat bij één van deze oplossingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat , 1) je energie gaat concentreren, waardoor stagnatie optreed 2) je arm a.h.w. tot je rug doorloopt ( schouderblad ) 3 ) ons lichaam nog niet gewend is aan dit soort statisch werk, en je bij het bedienen van muis of toetsenbord, kleine spiertjes gebruikt die overbelast worden, en aangezien alles aan elkaar vast zit d.m.v. bindweefsel , kan die irritatie ook op andere plaatsen gaan zitten die aan de zelfde spierketen vast zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie dagelijks achter de computer zit, raakt de spatiebalk 669 keer per uur aan. Omgerekend leggen de vingers dagelijks tot 32 kilometer af, zo berekende Microsoft. Klachten aan nek, schouders of polsen zijn het gevolg. Met deze tips, gelezen op managersonline.nl, maak je de werkplek gezonder en comfortabeler.