Is te heet douchen schadelijk voor de gezondheid, wat zijn de aandoeningen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.5K

Antwoorden (6)

Is heel slecht voor je huid, deze droogt enorm uit.
Ik heb ook wel eens gehoord dat je moet oppassen met je bloeddruk, doordat je (haar)vaten door de warmte open gaan staan (ze willen koelen) kan je een bloeddrukdaling krijgen en van je stokkie gaan. Maar ik weet niet of dit een broodje aap verhaal is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dagelijks douchen slecht voor je huid

De helft van de Nederlanders stapt dagelijks onder de douche. Omdat ze het lekker vinden, omdat het hygiënisch is of omdat ze zich anders vies voelen. Dat blijkt uit het nationaal douche-onderzoek door gezondNU. Maar, dermatologen waarschuwen dat het toegenomen aantal schimmelinfecties van de huid rechtstreeks het gevolg is van ons overmatig douche-gedrag. Lees verder.

Veel mensen douchen, omdat ze het hygiënisch vinden en zich anders vies voelen. Ook geeft vier op de tien Nederlanders aan dat mensen in hun omgeving eens vaker zouden moeten douchen. En dat terwijl een washandje langs oksels, kruis en voeten voldoende is om niet te stinken. De rest van het lijf stinkt niet.

Douchen geeft huidklachten!

Volgens gezondNU is douchen een symbool van sociale perfectie. "De geur van zweet moet uitgebannen worden. Je bent niet vies, maar je voelt je vies. De reclame heeft zijn effect gehad," schrijft het tijdschrift. Een kleine groep mensen doucht niet dagelijks omdat het jeuk oplevert. Maar elke dag douchen is voor niemand goed. Dermatologen zien zelden mensen die nooit douchen, maar des te meer mensen die te vaak douchen. Met poetsen en boenen onder de douche verdwijnt niet alleen het vuil van de huid, maar ook het laagje dat beschermt tegen infecties. Te lang en te heet douchen, is volgens gezondNU "de manier om je huid aan gort te helpen".
In de reclame zepen modellen zich van top tot teen in onder de douche. Negentig procent van de Nederlanders gebruikt zeep of douchegel onder de douche. De wens om niet te stinken, overstijgt het belang van de gezondheid van de huid. Dermatologen wijten het toegenomen aantal patiënten met schimmelinfecties op de huid rechtstreeks aan het massale gebruik van zeep onder de douche.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,blaren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt er een droge huid van.
De oorzaak is te heet douchen, te lang douchen of te vaak douchen. Het droogt je huid uit (vooral door heet water)

Smeer je lichaam voordat je gaat slapen in met een dikke laag bodylotion of babyolie zodat het de hele nacht kan intrekken.

Je ziet niet direct resultaat maar je zult merken dat het op lange termijn helpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets is lekkerder als een hete douche
Zeker als ik het erg koud heb, doe ik dat graag.
Ze zeggen dat je huid er wel uit droogt..
Maar jah je kan voglende dag weer met zo'n douche gel weer goed maken. toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heet duchen hoeft voor gezonde mensen geen enkel probleem vormen, ik heb echter hoge bloedruk en lekkende hartkleppen en voelde mij regelmatig niet goed onder de hete duches, ik heb dit met de cardioloog besproeken en hij adviseerde mij om geen al te warme duches te nemen omdat daar de bloeddruk te snel van hoog en laag gaat en je dus benauwd kunt krijgen.
nu ik minder hete duches neem heb ik écht minder problemen.