Wat gebeurd er in je buik tijdens buikgriep?

ik weet wat de symptomen zijn mAar vraag me af wat er nu precies gebeurd in je buik waardoor je dus last van misselijk, diarree en overgeven krijgt. Wat doet dat virus in je buik waardoor dit gebeurd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

Het virus geeft een onsteking van je maagwand en darmen,de officiële naam is gastro-enteritis.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar wat doen je darmen dan anders dan normaal dat je dan nu diarree en moet overgeven hebt?
fremar
9 jaar geleden
ze zijn ontstoken,normaal zijn ze dat niet.
Het virus dringt de cellen van je maag- en/of darmslijmvlies binnen. Vervolgens vermeerdert het virus zich in de cel waardoor de cel ten gronde gaat. De virusdeeltjes die daarbij vrijkomen dringen vervolgens weer andere slijmvliescellen binnen.

Dat is (simpel gezegd) wat het virus doet, maar eigenlijk worden de symptomen van een buikgriep niet zozeer door het virus veroorzaakt, maar door de reactie van het lichaam op het virus. Door de infectie van de slijmvliescellen door het virus komt er in de maag en darmen een ontstekingsreactie op gang, met als doel om de infectie te bestrijden.

Bij elke ontstekingsreactie treden een aantal symptomen op; van oudsher rubor (roodheid), calor (warmte), tumor (zwelling), dolor (pijn) en functio laesa (verminderde functie). Iedereen die wel eens een ontsteking aan de huid heeft gehad zal dit herkennen, maar in de darmen treedt dit net zo goed op. Deze symptomen worden veroorzaakt doordat het lichaam de bloedvaten in het gebied met de ontsteking wijder open zet, zodat er automatisch meer bloed met witte-bloedlichaampjes naar die plek gaan.

Nu is het in elk slijmvlies zo dat het wijder openzetten van de bloedvaten betekent dat er meer vocht uit de bloedvaten lekt. Een deel van dit vocht blijft in de darmwand zelf achter waardoor de darmwand dikker wordt. Doordat de darmwand dikker wordt wordt vocht minder makkelijk opgenomen en blijft er dus meer vocht achter in de darmen.
Een ander deel van het uitgelekte vocht lekt vanuit de darmwand door naar de inhoud van de darm, waardoor er dus nog meer vocht bij de ontlasting komt.
Het lozen van ontlasting is een manier om in een keer grote hoeveelheden virussen kwijt te raken. Je darmen gaan de ontlasting dus sneller naar buiten werken, daardoor is er ook gewoon minder tijd voor de darmen om vocht op te nemen.
Bovenstaande verklaart waarom je bij zo'n infectie diarree krijgt en waardoor die ontlasting zo vaak komt. De versnelde peristaltiek veroorzaakt de buikkrampen.

Om de ontsteking op gang te krijgen komen er bepaalde stofjes vrij; de zogenaamde prostaglandines. Prostaglandines spelen ook een belangrijke rol in het ontstaan van pijn; deze veroorzaken het vervelende zeurende gevoel in je buik tussen de krampen door, dit is dus een verschijnsel dat er meer toevallig bij optreedt.
Dezelfde prostaglandines veroorzaken het ontstaan van koorts; de functie daarvan is nog onduidelijk, we weten niet eens óf het wel een functie heeft.

*** wordt vervolgd ***
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
*** Vervolg *** Zoals ik al zei is het lozen van ontlasting voor de darmen een goede manier om veel virusdeeltjes kwijt te raken. Voor de maag geldt dat natuurlijk een stuk minder. De kortste weg om maaginhoud kwijt te raken (inclusief alle virusdeeltjes) is via de mond.
Daarom heeft de natuur een mechanisme ontwikkelt waarmee de peristaltische beweging als het ware omgedraaid wordt. In plaats van dat voedsel de maag in geduwd wordt, wordt de inhoud van de maag juist naar buiten geduwd; dit noemen we braken. Heb ik zo alle symptomen verklaard?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja super! Dat overgeven doet zon pijn sommige geven echt zonder geluid over nou er staat zon kracht op en mensen in mn apartement zullen vast denken dat ik vermoord word! Heb ook al wat cola gedronken tegen de misselijkheid maar dat was er zo weer uit. Ik vond het een zeer nuttig antwoord van je!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je, en beterschap.