Is de hoogte van je bloeddruk een maatstaf voor je gezondheid?

Als je een hogere bloeddruk hebt betekend dat dan dat je voor dat moment minder gezond bent. (Als je er vanuit gaat dat het NIET door stress komt.

9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Het is bv bij oudere mensen logisch dat de bloeddruk verhoogt.
Artsen houden dat wel in de gaten. Wanneer de bloeddruk te hoog wordt kan dat vervelende uitwerkingen hebben.
Maar of je dan minder gezond bent met een wat verhoogde bloeddruk.. Ik durf dat zo niet te stellen.

Het beste antwoord

Ja en nee.
Natuurlijk is een hoge bloeddruk een probleem. Een hoge bloeddruk is niet een ziekte (wat veel mensen denken) maar een normale variatie, waarvan we weten dat het na verloop van tijd schade aan de bloedvaten geeft; er kunnen dus wel ziekten door ontstaan. Dit laatste is de reden waarom een hoge bloeddruk wel behandeld wordt.

Naast de normale variaties zijn er natuurlijk ook ziekten die zorgen voor een hoge of juist een te lage bloeddruk. Als dit het geval is dan is de bloeddruk dus wel degelijk een teken dat er een gezondheidsprobleem is; met behandeling van de onderliggende oorzaak zal dan (doorgaans) de bloeddruk ook normaliseren. Daarmee zou je in deze gevallen de bloeddruk als een maatstaf voor je gezondheid kunnen zien.

Bij verreweg de meeste ziekten verandert de bloeddruk echter niet; of althans niet door direct door de ziekte (eventueel wel door bijvoorbeeld de stress die de ziekte oplevert.) Je kan dus niet zeggen dat een normale bloeddruk ziekten uitsluit. Zo bezien is het dus zeker geen maatstaf voor je gezondheid.

In heel zeldzame en specifieke situaties zou je het dus als maatstaf kunnen gebruiken, maar zelfs in het beste geval is het een zeer matige maatstaf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een hogere bloeddruk wijst op een afwijking van bloedsomloop en hartwerking...dus ben je iets minder gezond.Behandeling is hier aangewezen.
fremar