Waarom word je misselijk van bloed in de maag?

Als je bloed in de maag krijgt, bijvoorbeeld na een operatie of na een enorme bloedneus, word je misselijk en moet je overgeven. Ik heb daar twee vragen over:

1.
Wat veroorzaakt de misselijkheid en het overgeven? Ofwel: hoe ziet het lichaam dat er bloed in de maag zit, en via welk mechanisme leidt dat tot de overgeefreflex?

2.
Heeft het overgeven een doel? Ik bedoel: stel dat je niet zou overgeven, zou het bloed dan tot andere klachten leiden en is het overgeven dus nuttig? Of is het overgeven feitelijk niet nodig, en is het slechts een nutteloze consequentie van een ander mechanisme dat eigenlijk een heel ander doel heeft, en dat domweg niet goed omgaat met de (zeldzame) situatie dat er bloed in de maag zit?

Cryofiel
9 jaar geleden
13.5K
Reddie
9 jaar geleden
Wat je beschrijft is een persoonlijk verhaal.
Van anderen met enorme bloedneuzen heb er nog nooit iets over gehoord.
Cryofiel
9 jaar geleden
Het is bekend dat een grote hoeveelheid bloed in de maag leidt tot misselijkheid en overgeven. De enorme bloedneus is slechts een voorbeeld van de manier waarop je bloed in de maag zou kunnen krijgen.
SimonV
9 jaar geleden
Zie ook hier:
http://ehealthforum.com/health/topic107183.html
Reddie
9 jaar geleden
@Cryofiel, het is helemaal niet bekend dat een grote hoeveelheid bloed in de maag leidt tot misselijkheid en overgeven.
Er zijn zelfs volkeren die bloed als voedsel gebruiken.

Het beste antwoord

Dit is wat ik kon vinden:

Why does blood in the stomach cause vomiting? The answer is...no one knows
for sure. The best guess is that something about blood irritates the
stomach. This is just about the same thing as saying, "We don't know."
Though I am not certain about this, I suspect that the question has never
been thoroughly studied. If it had been, a series of well-designed
experiments could probably have isolated the substance or substances in
blood that cause the reaction. There may be a Nobel Prize here somewhere.

On another level, it does seem very strange that such an integral part of
our body as blood could cause such an adverse reaction when placed within
the stomach. There are precedents for this kind of thing, though.
Rattlesnakes, for example, are not immune to their own venom; if they are
bitten by another rattlesnake -- or if they were to bite themselves --
they would die.

Dit is geschreven door:
Robert Schier, M.D., Radiology, Pacific Imaging Consultants
Het is al wel 14 jaar geleden, maar het zou goed kunnen zijn dat men het gewoon nog steeds niet weet.

Voor diegene die niet heel goed in engels zijn (niet voor jou Cryo) komt het antwoord hierop neer:
We weten het niet precies. Er zal iets in het bloed zitten wat de maagwand irriteert, maar het exacte mechanisme is niet bekend omdat het nog niet gedegen onderzocht is.
In de natuur komt het meer voor dat een organisme niet tegen een lichaamseigen stof kan. Mensen met bloed in de maag gaat dus niet goed, maar bijv ratelslangen zijn ook niet immuun voor hun eigen gif...
Thecis