Afvallen of stoppen met roken?

Mijn broer van 29 is totaal verkeerd bezig,en 21 kilo te dik en roken als een ketter
Opzijn 30e verjaardag heeft hij beloofd aan de familie met 1 radicaal te stoppen

maar welke moet hij beginnen (beide is te veel gevraagd)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zitten hier ongelofelijk veel mensen die geen flauw ben hebben van de enórme complicaties van extreem overgewicht en zich wel hebben laten aanpraten dat sigaretten zo ongeveer de grootst mogelijke ramp zijn.
Zo gaan we wel HEEL hard Amerika achterna, waar bijna niemand meer rookt - maar ondertussen wel bijna de helft van de kinderen voor hun 30e diabetes heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks,ik zal ook dit aan mijn fam laten lezen

Het beste antwoord

Volgens mijn huisarts geeft afvallen beduidend betere, snellere en langduriger resultaten dan stoppen met roken. Zeker bij een considerabel overgewicht, en 21 kilo is niet echt heel weinig

Zou hij stoppen met roken, dan is de kans groot dat hij door de stress nog meer aankomt, waardoor hij nog moeilijker in beweging komt en nog meer zal gaan eten, affijn, die vicieuze cirkel ken je.

Dus ondanks alle horrorverhalen over roken, is overgewicht een (veel) groter gevaar voor de gezondheid, en niet alleen vanwege het overlijdensrisico. Kijk maar om je heen ; er zijn wel 80-plussers die roken, maar 80-plussers met extreem overgewicht , die zie je echt NOOIT. Door en door fitte, gezonde, energieke rokers zijn wel te vinden, maar niet met meer dan 25 kilo overgewicht.

Als hij echter niet honderd procent gemotiveerd is, gaat het echter sowieso niet lukken. Het moet uit hemzelf komen en niet uit de wens van van zijn omgeving. Dan is de kans juist groot dat het allemaal averechts uitpakt.

Als hij eenmaal een acceptabel gewicht heeft bereikt, is het echter wel een goed idee alsnog het roken af te bouwen. Naarmate je meer en makkelijker in beweging komt en meer dingen gaat ondernemen (cruciaal voor afvallen), zul je automatisch ook minder roken dan alleen op de bank met een zak chips in de hand. Maar first things first, en ik zou dan toch het grootste gevaar, het overgewicht, het eerst aanpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

Eerst stoppen met roken, dan afvallen. Want van stoppen met roken komen veel mensen aan en anders ben je voor niets afgevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
roken is met afstand het slechtste voor je gezondheid. Tot zijn 40e komt ie met de extra kilos nog wel weg. Dus stoppen bij 30 en afvallen bij 40.
14 jaar geleden
Nooit met beide tegelijk stoppen. De kans dat hij het niet volhoudt is veel te groot. Als je én je eetpatroon en je roken moet laten, dan wordt een mens chagarijnig, prikkelbaar en kan zelfs ziek worden.

Eerst het een dan het ander. Als blijkt dat b.v. afvallen succesvol verloopt is het ook makkelijker om het roken te laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst op dieet, en na een (hopelijk succesvol) jaar stoppen met roken.
Van stoppen met roken veranderd je stofwisseling, waardoor het nog veel moeilijker om af te vallen, vandaar

Overigens: Hij moet het wel ECHT willen hoor, anders is het gedoemd om te mislukken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt alsof beide teveel is, maar stoppen met roken betekend een enorme verandering in je levensstijl en minder eten ook, dus bij beide verandert er veel, dus dan kan je misschien toch overwegen om het samen te doen. Anders kom je over een jaar weer op hetzelfde punt dat je moet beginnnen met iets.
Verder is het belangrijk dat je broer er achter staat, niet dat hij het doet om van he gezeur van zijn familie af te zijn, dan is er denk ik te weinig motivatie om te stoppen.
Dus áls je toch je hele levensstijl om moet gooien dan maar radicaal.

Toegevoegd na 2 minuten:
Krijg je trek in een sigaret neem dan een appel, ga een stuk lopen of fietsen eet een schaaltje yoghurt, kortom bedenk een gezond alternatief voor de sigaret, op die manier sla je 2 vliegen in 1 klap
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met geen van beiden. Als hij persé wil wachten tot dat hij 30 is, is zijn verantwoording voor zijn gezondheid nul komma nul. Een troost, ieder mens is langer dood dan dat hij leeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
inderdaad +1
het nadeel is dat als je stopt met roken over het algemeen meer gaat eten (vooral op het begin) en je stofwisseling moet wennen aan het niet lakseren (sigaretten) waardoor je dus meer aankomt. maar dan zal ik nog eerder voor te dik gaan dan doorgaan met roken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stoppen met een verslaving kan alleen maar op 1 manier: onmiddellijk.

Zodra je een vertraging erin bouwt (ik wacht nog even tot ...) dan heb je jezelf toegestaan om in een periode waarin je hebt besloten om te stoppen, toch nog te roken. Die keuze is funest voor het kunnen stoppen als het moment daar is.

Dus: per direct stoppen met roken. Afvallen moet je inderdaad niet tegelijkertijd doen, dat doe je over een half jaar als het roken gelukt is. Dan heb je alsnog een hele kluif aan al die veranderingen...

heel veel succes gewenst!
14 jaar geleden
alle twee dat is het beste
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst stoppen met roken; hier veranderd je stofwisseling mee. Echter zou ik al tijdens het stoppen met roken beginnen met sporten om je stofwisseling zo te krikken én afleiding te hebben. Daarnaast kun je tegelijkertijd dan letten op gezond eten; later komt het afvallen wel aan bod :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stoppen met roken. Dan ga je juist meer eten. Wat mij betreft. In een rustige tempo afvallen, met fitness of zo. En roken verminderen.. Niet gelijk ermee stoppen. Dan kom je juist aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerst stoppen met roken dat is vele male slechter voor je gezondheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als hij heel erg sterk in zijn schoenen staat, kan hij beide tegelijk doen,
ik heb het ook gedaan 1 jaar geleden,
en 1 x per week zonigde ik met een patatje of iets anders lekkers, maar hij moet niet het overzicht kwijt raken,
het mooiste zou zijn een dag schema temaken
wens hem heel erg veel suc6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor beide ongezonde gewoontes is het nodig om anders is het leven te gaan staan. Niet meer roken en niet meer ongezond leven is allebei iets waar je - zeker in het begin - ieder uur mee bezig bent. En als je daar dan toch voor een van beide doelen mee bezig bent, neem dan gelijk het andere ook mee - ik zou ze dus allebei tegelijk aanpakken.

Ben benieuwd of je broer, inmiddels al een tijdje dertig, er ook de grote voordelen al van merkt: meer energie hebben, beter slapen, meer tijd hebben, minder hoesten, lekker in je vel zitten, trots op jezelf zijn dat je goed bezig bent - en zo zijn er nog veel meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij moet gaan sporten.
Dan zal hem beide lichter vallen.
Immers bij afvallen wordt zijn conditie beter,
bij stoppen met roken wordt zijn conditie beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeh stoppen met roken EN afvallen !?
Nee daar is egt geen beginnen aan!

Het is 1 van de 2 ...
Van roken kom je over het algemeen bij dus hij kan beter eerst stoppen met roken en daarna op een sport gaan.
Misschien kunnen jullie samen gaan en kan je hem motiveren ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch wel tegelijkertijd proberen. Maar minderen met mate. Maak een planning:

- Meer aan beweging doen om de stofwisseling te verbeteren en ook de conditie. Hoe vaak wil hij dit doen in de week? Kan bij een fitnesscentrum/ na het eten een uur wandelen/ meer met de kinderen actief spelen bijv. zwemmen of tikkertje.

- Zijn voeding aanpassen, dus gezonder en minder suikers/slechte vetten. Niet extreem diëten, die afgevallen kilo's komen er meestal snel weer aan als hij weer normaal gaat eten. Het aanpassen van de voeding moet een levensstijl worden.

- Roken minderen. Als hij bijv. 1 pak per dag rookt, kan hij dit verlagen tot een half pakje per dag.

Zodra hij zijn ideaal gewicht heeft bereikt kan hij zich volledig concentreren op het volledig stoppen met roken. Let wel, dat dit niet over 1 nacht slapen gaat en dat hij geduld moet hebben. De ene week zal hij meer afvallen dan de andere.

Succes!! En moedig hem vooral aan dit te doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allereerst wil ik er op wijzen dat er heel veel huisartsen zijn die een cursus aanbieden die zowel het een als het ander aanpakken. Dit vaak in samenwerking met Stivoro.
Persoonlijk denk ik dat stoppen met roken het belangrijkst is. Wanneer je helemaal van deze verslaving af bent, kun je gaan beginnen met afvallen.

Als je stopt met roken en je gaat daarvoor in de plaats compenseren met sporten,wandelen en andere sportieve aktiviteiten en je drinkt er ook nog eens veel bij (water) ben je al op beide manieren goed bezig.

Die stofwisseling waar iedereen het over heeft betreft maar een paar kilo. De rest is eigenlijk compensatiegedrag (naar eten grijpen ipv een sigaret). Wens hem veel sterkte en zeg dat: waar een wil is, is een weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou eerst stoppen met roken. De kilo's die er daardoor mogelijk aankomen, kan hij dan gelijk eraf proberen te krijgen als hij ook gaat afvallen. Anders is hij straks eerst afgevallen, en wanneer hij stopt met roken, komt het er weer aan. Misschien motiveert het hem om het dan allebei te gaan doen (stoppen met roken, en afvallen). Eigenlijk zou hij zijn hele levensstijl radicaal aan moeten passen. Maar ja, is niet makkelijk. Ik zou hem wel proberen aan te moedigen, en hem een goed gevoel te geven dat hij wil proberen te veranderen. En geen verwijten als het hem in het begin niet lukt, want het is hartstikke moeilijk om je levensstijl te veranderen. Misschien helpt het hem als hij zijn 'leed' met anderen kan delen. Er zijn vast meer mensen in zijn positie, en vaak zie je dat je door lotgenoten elkaar wel kunt versterken. Hopelijk lukt het hem om te stoppen met roken, af te gaan vallen, en dit alles te vervangen door een gezonde levensstijl. Want hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het gaat.