Waarom heb je buitenlucht nodig? en wat zou der met je gebeuren als je nooit buiten zou ikomen .. en als binnen zou zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
super goede vraag wow plus 1,na 10 min al plus 3 vraag van de maand voor mij

Antwoorden (4)

Er zijn mensen die jaren in gevangenschap leven en nooit buitenlucht zien. Ze overleven het wel, maar heel gezond is dat niet. Dat komt onder andere omdat binnenlucht al snel een te hoge concentratie CO2 bevat. Verder is het er relatief donker en hebben we ook daglicht nodig. Verder biedt binnen zijn weinig beweging. Als de ruimte groot en licht genoeg zou zijn met voldoende verse lucht (denk aan een grote geventilleerde kas) dan zou binnen zijn geen bezwaar meer zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
wat is een te hoge concentratie CO2?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de volksmond: te veel koolzuurgas in de lucht. Dat veroorzaakt hoofdpijn en concentratieproblemen. In bedrijven wordt soms het koolzuurgasgehalte gemeten als mensen klachten krijgen vanwege een sick building syndrome. Zoek daar maar eens op.
Meer dan 900 chemische stoffen drijven rond in de binnenlucht die wij inademen. Daar komt nog fijn stof en biologische verontreiniging bij. Hoe vrijwaar je je longen?

Bij luchtvervuiling wijzen alle vingers richting verkeer en zware industrie. Maar binnen in huis, waar we het grootste deel van onze tijd doorbrengen, is het probleem nog groter. Heel wat voorwerpen rondom ons zijn bronnen van ongewenste uitwasemingen (1-3).

Enkele voorbeelden: kranten en tijdschriften (tolueen of xyleen), meubelen, spaanplaten, multiplex en isolatieschuim (formaldehyde), en gasfornuizen, houtkachels en haarden (kool- en stikstofoxiden). Zelfs huishoudproducten en luchtverversers zijn niet onschuldig. De publicitaire magische zwiep waarmee ze het huis veranderen in een fris bos of een geurige bloemenweide maakt de lucht niet gezonder, integendeel. Verder hebben we onder meer nog biologische verontreiniging te duchten (bijvoorbeeld schimmelsporen uit vochtige muren en compostemmers), het fijn stof van printers, kopieer- en verwarmingstoestellen, en roet en rook van kaarsen en wierook.

Buiten komt de vervuiling van andere bronnen, wat de vergelijking bemoeilijkt. Regenbuien wassen ook de lucht, en de ultraviolette straling van zonlicht breekt heel wat stoffen af.

Boosdoeners binnen de muren

Het effect van luchtvervuiling op de gezondheid is complex. Hoge concentraties van fijn stof in de buitenlucht beïnvloeden de levensduur. Maar er is geen reden waarom stof binnenshuis minder schadelijk zou zijn dan buitenshuis. Koken op gas en verwarmen met kolen- en houtkachels leidt tot meer astma en fellere astma-aanvallen (4). Concentraties van gevaarlijke gassen liggen in huis vaak hoger dan buiten, ook in Vlaanderen (5). Dat geldt onder meer voor benzeen en formaldehyde, 2 kankerverwekkers. Duitse wetenschappers controleerden de blootstelling van kinderen aan pesticiden en gifstoffen (6). In het huisstof van 83% van de onderzochte huizen troffen ze onder meer het houtbeschermingsmiddel PCP aan. Kleine kinderen nemen huisstof en wat daarin zit vooral op via voorwerpen die ze in hun mond steken. Maar de voortdurende beweging in huis en activiteiten als stofzuigen brengen dit stof ook in de lucht, zodat het ingeademd kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
wat is de bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.ademgezond.nl/laat-de-binnenlucht-buiten speciaal voor itsme
Als je nooit buiten zou komen heb je sowieso een tekort aan vitamine D. Deze vitamine is zeer belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat heeft met zonnestralen te maken, en niet met buitenlucht. Dus dan is het buiten zijn belangrijk, niet de lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de toelichting staat toch echt wat er zou gebeuren indien hij nooit meer buiten zo komen, of ben ik nu gek?
Je wordt dan een soort kasplantje. Het ontbreken van vitamine D zorgt ervoor dat je rheuma en andere gewrichtsaandoeningen krijgt. Verder zul je last van osteoperose krijgen en lijkbleek worden.

De adel in de middeleeuwen kwam nooit buiten omdat buiten onhygiënisch was, ze legden allemaal heel vroeg het loodje.