Ik heb mijn propedeuse behaald, nu wil ik verder gaan via een thuisstudie. Deze willen dat ik opnieuw begin, mag dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Ja, dat mag. Sowieso moet je -theoretisch gesproken in elk geval- altijd opnieuw beginnen met een studie. Vervolgens kan de examencommissie besluiten om je vrij te stellen voor een gedeelte van de studiepunten op basis van behaalde studiepunten elders.

Voorbeeld: Iemand heeft 2 jaar Economie gestudeerd in Duitsland en meldt zich dan aan voor een studie Economie in Nederland. De examencommissie kan dan besluiten om de persoon bijvoorbeeld vrij te stellen voor 1,5 jaar van de studie (90 studiepunten). Om de bachelor Economie van 180 studiepunten aan deze Nederlandse universiteit te behalen, moet de persoon dan nog 90 studiepunten behalen bij deze opleiding.

Maar stel dat iemand 2 jaar Bouwkunde heeft gestudeerd. Dan kan het zo zijn dat de examencommissie van een studie Economie oordeelt dat geen enkele van de behaalde vakken relevant is voor de huidige opleiding, en dat dus geen enkele vrijstelling wordt verleend. De persoon moet helemaal opnieuw beginnen.

Of iemand heeft wel 2 jaar Economie gestudeerd, maar aan een universiteit die niet officieel wordt erkend. Ook dan kan het zo zijn dat de persoon helemaal opnieuw moet beginnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer de propedeuse nog binnen de rechtelijke geldigheid is en deze de 'lading dekt' voor de vervolgstudie EN beiden zijn officieel geaccrediteerd dan zou dat niet tot problemen moeten leiden.

probleem is echter dat de thuisstudies qua structuur anders in elkaar zitten en vaak geen propedeuse periode kennen. Daardoor is er geen goede aansluiting en zal alsnog de studie vanaf het begin moeten worden gevolgd.