hoe raak je in coma als je te veel drinkt?

De meeste mensen moeten overgeven als ze te veel drinken maar hoe kan je dan in een coma raken als je door het overgeven de alcohol al kwijt bent?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met bier e.d. ga je meestal wel op tijd overgeven.
Bij veel sterke drank in korte tijd, is de alcohol al opgenomen voordat je gaat overgeven.
Maar dit is per persoon verschillend, dus altijd oppassen.

Het beste antwoord

Op het moment dat je zo veel gedronken hebt dat je er misselijk van bent geworden, is de alcohol al lang in je bloed opgenomen. De alcohol zal dan afgebroken moeten worden door je lever.
Je wordt niet sneller nuchter door over te geven. Je voorkomt alleen dat de alcohol, die zich (nog) in de maag bevindt, ook in het bloed terechtkomt. Pas als alcohol in het bloed belandt heeft het effect op de hersenen en is men echt "dronken". Door overgeven wordt alleen de alcohol verwijderd die nog niet in het bloed terecht is gekomen.
Er is dan sprake van een sterke alcoholvergiftiging.
Bij een alcoholvergiftiging wordt de concentratie alcohol in het bloed, en daarmee ook in de hersenen, zo hoog dat je bewusteloos of in coma kan raken. Uiteindelijk kan het zenuwstelsel zo sterk worden verdoofd dat het ademhalingscentrum verlamd raakt. Maar eigenlijk is een kater als gevolg van veel drinken al een vorm van alcoholvergiftiging.

Het aantal glazen waarbij iemand een alcoholvergiftiging krijgt is afhankelijk van verschillende dingen:
•je geslacht, lengte en lichaamsgewicht; vrouwen en mensen die weinig wegen, lopen eerder gevaar
•snelheid van drinken: hoe sneller, hoe groter het gevaar op een vergiftiging
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als kleine aanvulling op het vorige antwoord: alcohol wordt opgenomen in je bloed. Je bloed komt door je hele lichaam en dus ook in je hersenen. In je hersenen zit de "hersenstam". Deze zorgt ervoor allerlei basisprocessen in je lichaam goed verlopen. Bijvoorbeeld ademhalen, huilen, plassen en je temperatuur. Ook slapen en wakker zijn wordt hier geregeld. Als de hersenstam heel erg vergiftigd is door alle alcohol in het bloed, werkt hij helemaal niet goed meer en kun je dus in coma raken.
9 jaar geleden
carmel163
9 jaar geleden
Op deze 2 sites wordt toch echt beweerd dat het om de hersenstam gaat.
http://www.hersenletsel-uitleg.nl/hersenletsel-per-ziektebeeld-oorzaak/hersenletsel-door-drugs-alcohol
http://www.merckmanual.nl/mmhenl/print/sec06/ch084/ch084a.html