Ik heb last gehad van de ziekte van Pfeiffer. De huisarts zegt dat ik een pasgeborene niet kan besmetten. Klopt dat? Ik vind dat zo raar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ja, dat klopt. Het eerste halfjaar reageert je kind niet door de antistoffen die je hem meegegeven hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wat ik er van begrijp is dat de pasgeborne genoeg antistoffen heeft, maar ik zou het niet uittesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan wel! Door een baby veel te knuffelen(en wie doet dat niet) kun je de ziekte idd overdragen. De baby zal het, als ze het krijgt wel in een milde vorm krijgen,vergelijkbaar met verkoudheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klopt alléén als de moeder van de baby antistoffen tegen een Epstein-Barr virus heeft (bijvoorbeeld door zelf Pfeiffer te hebben gehad). Die antistoffen komen ook bij de baby terecht. Maar dan alleen tijdens de eerste maanden.

Overigens verloopt pfeiffer bij heel kleine kinderen vaak zo mild, dat de besmetting niet eens wordt opgemerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat 'pasgeborene' suggereert dat je ouderen wel kunt besmetten maar dat zal ik wel verkeerd begrijpen. Als je het oordeel van je huisarts in twijfel trekt zou ik eens een andere raadplegen, just to be sure.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me waarschijnlijker dat er sprake is van een misverstand, bijvoorbeeld dat de arts heeft gezegd dat je je geen zorgen hoeft te maken over het besmetten van een pasgeborene. Dat klopt namelijk, niet omdat je een pasgeborene niet kan besmetten, maar omdat de pasgeborene er geen ernstige gevolgen van ondervindt.
Het antwoord van SuzyQ is juist en dus is het antwoord van deze huisarts onjuist.
Heel veel mensen reageren positief op Epstein Barr
(Mononucleosis infectiosa) omdat ze al eens of vaker een besmetting doorgemaakt hebben.
Meestal heeft deze "kissingdisease" alleen invloed op mensen met een verzwakt lichaam, zoals mensen die veel junkfood en weinig gezond eten tot zich nemen, zoals bijvoorbeeld studenten die veel drinken (alcohol) en weinig goed eten verorberen.
De snelgroeiende lichamen van pubers en adolescenten
die er wel eens wat op los zoenen zijn vaker dan gemiddeld doelwit van Pfeiffer, wat ze soms wel een jaar kan kosten om er weer bovenop te komen, vooral de lever heeft het dan zwaar.
Als je net Pfeiffer hebt doorgemaakt zou ik tav. (kleine) kinderen geen risico nemen door die met speeksel van jou in contact te brengen (daaronder valt ook aanhoesten)
Het getuigt van liefde en respect als je je medemens in bescherming neemt gedurende de fase dat je besmettelijk bent.
Weest dus voorzichtig en behandel een ander als je zelf behandeld zou willen worden.
Soms zitten artsen er gewoon naast, het zijn ook maar
mensen........