Hoe werkt een CO-diffusiemeting?

Met een CO-diffusiemeting wordt gemeten hoe goed longen zuurstof opnemen, gebeurt dit met CO? CO is namelijk giftig, dus dat zou betekenen dat je tijdens de test ook direct de longen aantast.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

De belangrijkste taak van de longen is zuurstofopname. Zuurstof wordt vanuit de lucht opgenomen in het bloed. Met behulp van een diffusiemeting van de longen, kan men bepalen hoe goed zuurstof in het bloed wordt opgenomen.

Bij een Co diffusiemeting moet men samen met gewone lucht een precies bekende, kleine hoeveelheid koolmonoxide inademen. Men moet de adem een aantal seconden inhouden en dan weer langzaam uitblazen.
Van het uitgeademde gas wordt een monster genomen dat op koolmonoxide onderzocht wordt.
Het vermogen van de longblaasjes om gas op te nemen wordt berekend aan de hand van de analyse van de uitademingslucht en kan berekend worden hoeveel CO er is opgenomen. Dat heet dus de diffusie.
Het onderzoek van de diffusiecapaciteit is niet belastend en heeft geen nadelige effecten.

Toegevoegd na 21 minuten:
Koolstofmonoxide komt overal voor in de natuur (vulkaanuitbarstingen ontgassing van moerassen, bosbranden. Ook bij industriële activiteiten (olieraffinaderijen en verbrandingsovens) komt CO vrij.
Bij verbranding ontstaat altijd Koolstofmonoxide. Wanneer er voldoende zuurstof aanwezig is wordt het CO omgezet in CO2 (koolstofdioxide). Dit koolzuurgas is niet giftig. Pas als er onvoldoende zuurstof aanwezig is stijgt de hoeveelheid vrijgekomen CO.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik snap je verwarring. CO ( koolmonoxide) is gevaarlijk.
Koolmonoxide is een afvalstof van verbranding. Het zit vaak een beetje in de lucht, net als zuurstof. Normale lucht bevat 20procent zuurstof. De zuurstof " plakt" graag aan koolmonoxide en maakt er zo kooldioxide van.

Je ademt alle lucht in en je longen halen er de zuurstof eruit.
Als er teveel koolmonoxide in de lucht zit en er is dus geen zuurstof meer, dan stik je. Door gebrek aan zuurstof.

De test die je gaat doen is zo gebouwd dat ze door ingeademde lucht ( precies vastgesteld) en uitgeademde lucht vergelijken.
Daardoor zien ze hoe goed je longen de zuurstof kan opnemen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het vermogen van de long om zuurstof op te nemen kan op verschillende manieren gemeten worden. De meest gebruikte methode is de DCO of TLCO diffusiemeting. Hierbij moet je een gas inademen dat koolmonoxide (CO) en Helium bevat. Na een aantal seconden je adem te hebben ingehouden blaas je dat weer uit. Aan de hand van de analyse van de uitademingslucht kan dan berekend worden hoeveel CO er opgenomen is en zo wordt het vermogen van de longblaasjes om gas op te nemen berekent. Dat heet dus de diffusie en geldt voor CO, maar ook voor zuurstof.
Erna55
9 jaar geleden
De verwarring bij een DLCO test is normaal. CO is inderdaad een zeer giftig gas. Ik zal eerst kort het effect van CO uitleggen. In je bloed wordt zuurstof getransporteerd via hemoglobine in rode bloedcellen. Zie hemoglobine als een auto waarin zuurstof kan instappen. CO is zo giftig omdat de affiniteit van hemoglobine voor CO veel hoger is dan voor zuurstof. Dat houdt in dat de auto's veel liever CO hebben dan zuurstof (dit is ook het principe voor de test). Het gevolg hiervan is dat er steeds minder zuurstof in je bloed komt omdat alle plekken op hemoglobine gevuld worden met CO. Het giftige effect van CO werkt dus niet ter hoogte van je longen, en zal dus ook geen longschade geven. Het geeft ook geen schade in je bloed of aan je rode bloedcellen. De concentraties gebruikt CO zijn namelijk klein, namelijk 0.3%.

Bij een CO-diffusie meting willen ze weten hoe goed jouw longen in staat zijn om zuurstof te diffunderen. Met andere woorden, hoe gemakkelijk komt de zuurstof die jij in je longen hebt in je bloed terecht.
Dit hangt af van drie factoren. Enerzijds de dikte van het membraan van je longblaasjes. Je kan je voorstellen dat als de ruimte tussen de plek waar de buitenlucht zit en de plek waar het bloed zit groter wordt, het moeilijker wordt voor de zuurstof om in je bloed te komen. Ook als je minder longoppervlakte hebt (kapotte longblaasjes bij rokers) drat er dan minder uitwisseling van zuurstof kan gebeuren. Ten derde het partieeldrukverschil. Omdat de zuurstofconcentratie in je bloed lager is dan die in je longen, zal er zuurstof van je longen naar het bloed gaan.

Bij deze meting willen ze dus testen hoe goed jouw longen in staat zijn om deze diffusie/transport over het membraan uit te voeren. Waarom gebruiken ze hiervoor CO? CO wil zoals ik net heb gezegd heel erg graag in de auto gaan zitten (hemoglobine). Al het CO (grofweg) dat wordt ingeademd met deze test gaat direct op hemoglobine binden, netto resultaat is dat je eigenlijk geen vrij circulerend CO hebt. De concentratie van CO in het bloed is dus 0 (want alles zit op hemoglobine). Zo creëer je een optimaal partieeldrukverschil (concentratieverschil) waardoor je puur en alleen kijkt naar de diffusiecapaciteiten van de long. Als de diffusie slecht is dan is deze slecht voor alle gassen, ook voor zuurstof.

Ik zit aan mijn max. aantal tekens, dus als je meer uitleg wil over de procedure of nog andere vragen hebt, zal ik nog verdere uitleg geven in een reactie.