Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je gehoorbeschadiging oplopen als je elk nacht slaapt naast iemand die heel hard snurkt? Gesnurk hoor ik niet als ik slaap. Hoe werkt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Gehoorschade loop je pas op als je oor wordt blootgesteld aan lawaai harder dan 80 dB. Iemand die snurkt maakt bij lange na niet zoveel lawaai, anders zouden de buren ook wel aan komen kloppen. Waarom je het niet hoort als je slaapt is wellicht gewenning en menselijk instinct. Dit is echter alleen een theorie en geldt eigenlijk voor degene die snurkt, maar ik denk dat het ook hier van toepassing is als je er bijvoorbeeld naast ligt.

Ik citeer uit tweede bron:
"Gewenning en menselijk instinct spelen een grote rol. Er bereiken ons voortdurend prikkels in de vorm van een veelheid aan informatie. Daarbij selecteer je automatisch, anders loopt de harde schijf vol. Dus hoor je na enige tijd het tikken van de klok niet meer, of de overvliegende vliegtuigen. Je weet immers dat die geluiden geen gevaar meer betekenen."

Ook al maak je het geluid niet zelf, het is wel iets dat je vaker hoort.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
afhankelijk van hoe luid het gesnurk is. Enige manier om het zeker te weten is door er een decibelmeter te halen en te meten hoe hard het gesnurk is. Maar de makkelijke weg: gewoon oordopjes kopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing