Is Zelfhypnose makkelijker als je naar een spiraal kijkt?

Is Zelfhypnose makkelijker als je naar een spiraal kijkt dan dat je je ogen dichtdoet? Word je dan makkelijker in hypnotische 'trance' gebracht?
Waarom doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er bestaat een verband tussen bepaalde oogbewegingen en hypnotische trance.
Het helpt bij in zelfhypnose te komen om eerst met open ogen wat voor je uit te staren. Zo'n spiraal werkt, maar staren naar een kaarsvlammetje, of een patroon in het vloerkleed kan ook. Daarna de ogen sluiten geeft een sterker effect dan direct de ogen sluiten. Het precieze verband tussen oogbewegingen en trance is voorzover ik weet onbekend, maar net als in de REM slaap spelen oogbewegingen in EMDR een belanrijke rol.

Het beste antwoord

Er bestaat een verband tussen bepaalde oogbewegingen en hypnotische trance.
Het helpt bij in zelfhypnose te komen om eerst met open ogen wat voor je uit te staren. Zo'n spiraal werkt, maar staren naar een kaarsvlammetje, of een patroon in het vloerkleed kan ook. Daarna de ogen sluiten geeft een sterker effect dan direct de ogen sluiten.

Het precieze verband tussen oogbewegingen en trance is voorzover ik weet onbekend, maar net als in de REM slaap spelen oogbewegingen in EMDR een belanrijke rol.