Treedt gehoorschade bij het regelmatig vertoeven in luide disco-muziek eerder geleidelijk dan wel eerder plots op?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Gehoorschade treedt op na overbelasting met te hard geluid. Hoe snel je gehoorbeschadiging krijgt, hangt af van de geluidssterkte. Zo treedt bij 95 dB(A) na een kwartier beschadiging op, maar bij 101 dB(A) na 4 minuten en bij 104 dB(A) al na 2 minuten.
De schade is lang niet altijd meteen merkbaar. Soms wel, dan heb je een piep in je oor (tinnitus). Vaak is die piep eerst nog tijdelijk; hij gaat na een aantal uren weer over. Dan lijk je er vanaf te zijn. Maar gehoorschade stapelt als het ware; elke keer komt er wat meer schade bij. En dan ineens, na de zoveelste overbelasting, heb je een permanente tinnitus.
Daarnaast zal er vermindering in het gehoor optreden, vaak is rond de 3000 Hz. Eerst merk je daar niets van, maar elke keer dat er schade is, wordt het horen een heel klein beetje slechter. Op een gegeven moment merk je dan, dat je mensen in een rumoerige kamer slechter verstaat. Het lijkt dan geleidelijk te zijn gekomen maar het is een opeenstapeling van beschadigingen, die allemaal acuut zijn ontstaan en blijvend zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een ander gevolg van lawaai is hyperacusis; overgevoeligheid voor (hard) geluid. Vrij normale geluiden worden dan onverdragelijk. En ook een blijvende tinnitus is onomkeerbaar. Dit kan soms een behoorlijke aantasting van kwaliteit van leven zijn. Helaas beseffen mensen dan pas, dat ze eigenlijk gehoorbescherming hadden moeten gebruiken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een ander gevolg van lawaai is hyperacusis; overgevoeligheid voor (hard) geluid. Vrij normale geluiden worden dan onverdragelijk. En ook een blijvende tinnitus is onomkeerbaar. Dit kan soms een behoorlijke aantasting van kwaliteit van leven zijn. Helaas beseffen mensen dan pas, dat ze eigenlijk gehoorbescherming hadden moeten gebruiken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een ander gevolg van lawaai is hyperacusis; overgevoeligheid voor (hard) geluid. Vrij normale geluiden worden dan onverdragelijk. En ook een blijvende tinnitus is onomkeerbaar. Dit kan soms een behoorlijke aantasting van kwaliteit van leven zijn. Helaas beseffen mensen dan pas, dat ze eigenlijk gehoorbescherming hadden moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan accuut optreden maar daarna ook nog spontaan vermijden,de meeste blijvende vorm van tennitis onstaat na regelmatige overbelasting:"de 'disco-tinnitus' is bij veel mensen bekend. Deze vorm van tinnitus ontstaat als het oor een tijd is blootgesteld aan veel lawaai. Dit heeft tot gevolg dat een ruis of fluittoon te horen is na het lawaai, vooral in een rustige omgeving. Na een dergelijke sterke stimulatie komt het gehoorsysteem moeilijk tot rust. Deze geluiden verdwijnen meestal na rust. Wie zich blijvend aan te veel lawaai blootstelt, loopt het risico dat de tinnitusklachten niet verdwijnen.
fremar
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Mijn zoon is ooit vrijwilliger geweest voor een gehoorschadetest bij het bezoeken van de disco. Voorafgaand aan het bezoek en direct daarna werden gehoortests uitgevoerd (professionele medewerkers van een universiteit). Als dat niet meteen meetbaar zou zijn na afloop, zou die test misschien later zijn uitgevoerd. Antwoord is dus: ja, gehoorschade kan direct optreden.
de vraag is wat je exact verstaat onder gehoorschade. De gewone definitie van gehoorschade (dat je dus minder goed gaat horen) treed eigenlijk direct op en wordt dus geleidelijk erger.

Tinnitus kan geleidelijk beginnen en dan merk je op een gegeven moment opeens dat je het hebt. Maar tinnitus kan er ook plots zijn.

Een stukje persoonlijk advies: koop oordoppen! als je niet voor gek wilt lopen, kan je ze doorzichtig en op maat laten maken en niemand die het ziet. Je wilt echt niet de rest van je leven met een piep rondlopen (trust me, i know).