Hoezo gaat q-koorts niet van mens tot mens? Wat zijn wij meer dan dieren? Graag wetenschappelijke uitleg, als iemand dat kan.

Een geit, schaap, koe, paard, kat, hond kan drager en overdrager zijn, de mens niet? Wat is het verschil???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Q-koorts is een zoönose, dit wil zeggen dat deze ziekte wel van dier naar mens kan maar niet van mens naar dier en dit gaat dan slechts over een aantal dieren. Deze dieren hebben ander soort immuunsysteem. Dus wij zijn eigenlijk niet meer of minder dan dieren in die zin, maar wel anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

We zijn niet meer dan dieren, we zijn anders dan die specifieke dieren. De bacterie die Q-koorts veroorzaakt heeft zich simpelweg (nog) maar gedeeltelijk aangepast aan mensen, waardoor een mens wel besmet kan raken door een geit, maar (nog) niet door een mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Q-koorts is een bateriële infectieziekte die word overgebracht van dier op mens. Tot nu toe zijn er nog geen bewijzen dat het ook overdraagbaar is van mens op mens. Oftewel Q-koorts valt onder de Zoönosen.

Bij de bron staat een duidelijke uitleg over zoönosen en hun gedrag. Maar ook hoe je ze kan oplopen.