Hoe kun je je zelfbeeld opkrikken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu moet ik je wel een plusje geven, maar ik wacht eerst even op een antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo mijn plusje heb je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, Youris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cindy1985 jij snapt het wel he, waarom ik dat plusje geef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap t ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)

Het beste antwoord

1. Stel eerst eens vast waarom je niet tevreden bent over jezelf. - Maak een lijstje

2. Welke dingen daarvan zijn feiten, die je zelf kunt veranderen en welke dingen zijn gevoelens die misschien niet reëel zijn? - Streep de negatieve gevoelens weg en maak een plan voor de feiten die je wilt bereiken.

3. Kijk eens objectief naar anderen. - Ontdek dat ze echt niet 'beter' zijn dan jij... bedenk ook dat je bij anderen de buitenkant ziet... en niet de (vaak ook onzekere) binnenkant.

4. Als je bent zoals je zou willen zijn, is er geen enkele reden om ontevreden te zijn over jezelf...bedenk daarbij dat er maar een mens is met wie je zeker gelukkig oud moet zien te worden...jij!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Door veel(in jouw ogen) positieve dingen te doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Neerwaartse sociale vergelijking. Dus kijk naar de buurman die het slechter heeft i.p.v degene met een Porsche voor zijn deur.

Toegevoegd na 12 minuten:
Oftewel, dankbaar zijn voor wat je hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die buurman met zijn Porsche kan wel een heel slecht zelfbeeld hebben of zelfs het heel slecht hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens.
Het tegenover gestelde van wat mijn bovenbuurman zegt.

Je moet juist stoppen met vergelijken, als je vergelijkt zul je nooit tevreden worden met jezelf. Accepteer jezelf voor wie je bent, en hou van jezelf! Wees blij met de tijd die je hier hebt en verpruts die tijd niet door naar anderen te kijken.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie boedhistische levensvisie, maar lukt helaas niet iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wijze woorden! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cindy, waar is jouw plus dan?
Van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb al een plus gegeven hoor: Stem kon niet worden toegevoegd. Misschien heb je al gestemd op dit antwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een wijs antwoord. Dikke plus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor jullie positieve reacties. Erik, jij zegt dat het niet lukt, maar dat ligt aan hoe sterk jij in je schoenen staat, onze maatschappij is er een van oordelen over anderen, als je dat naast je kunt leggen is je leven een stuk beter kan ik je vertellen, wees jezelf en probeer anderen over te halen ook eens wat minder te oordelen, en wie weet wordt het nog eens wat hier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Plak een heel groot vel papier op de deur en schrijf daar alle positieve eigenschappen van jezelf op. Laat dat ook door anderen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door plannen die je hebt tot een goed eind te brengen
maar ook wat minder zelfkritiek te hebben op wat je doet

Toegevoegd na 1 minuut:
dus wees wat minder kritisch op je zelf zo verhoog je behoorlijk je zelf beeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moeilijk hoor.. voor een perfectioniste +
door dingen te doen waar je trots op kan zijn, en dat dan ook daadwerkelijk doen, trots zijn bedoel ik.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Elke dag lachen!

Aan beweging gaan doen

Positiviteit is de sleutel tot alle goede dingen.Als jij jezelf niet als iets positiefs ziet dan is niets positief.

Jij bent uniek.

Wees behulpzaam naar mensen.Dit geeft jouw voldoening en zelfrespect en je helpt er een ander ook nog mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft mij goed geholpen:

http://www.sochicken.nl/tips/hoe-krijg-ik-meer-zelfvertrouwen.html

http://nl.wikihow.com/je-verlegenheid-de-baas-worden

http://www.women-online.nl/3372007.htm

Toegevoegd na 10 minuten:
en dan nog een algemene zoekterm op google:

http://www.google.nl/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=zelfbeeld+verhogen (staat ook veel informatie bij)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier staat een imagotest en een hele reeks boeken met adviezen.
Maar denk er wel om: je moet bij jezelf beginnen. Je moet het zelf doen.
http://www.imagotest.nl/boeken/

Wel in het Engels zijn er ook spelletjes om je zelfbeeld te verbeteren die geen extra hardware vereisen. Onderzoekers van de McGill Universiteit in Montreal, Canada, gaven een aantal van die computerspellen vrij. Je kan ze gratis downloaden of spelen op de site. Mensen met een negatief zelfbeeld blijken buitengewoon goed in het opvangen van signalen van afwijzing of afkeuring bij andere mensen en slecht in het omgekeerde. De spellen helpen spelers om zich te concentreren op positieve signalen (glimlachende mensen) en om jezelf (of informatie over jezelf) te verbinden met positieve signalen van andere mensen. Overigens moet onderzoek nog uitwijzen of dit soort spelletjes een duurzame verbetering teweeg brengt.

Self Esteem Games bij McGill Universiteit: http://www.selfesteemgames.mcgill.ca
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je +
Door jezelf te accepteren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door eens goed in de spiegel te kijken naar jezelf..
kijk eens op wat allemaal wél leuk en mooi is aan jezelf in plaats van de mindere kanten altijd van je zelf in de spotlight te zetten.
kijk eens naar de binnenkant...hoeveel mooie kanten zitten daar niet van jezelf verborgen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lowen noemt ‘ongezond’ narcisme een gerichtheid op het ‘imago’ in plaats van op het gevoel.

Een ‘ongezonde’ narcist wil volmaakt zijn, en anderen moeten hem ook zo zien. Dit beeld verraad zijn valse zelf, zijn onechte-ik. Het echte-ik is het ware Zelf, het natuurlijke kind in onszelf. Het onechte-ik is het namaak-zelf.

Lowen verzet zich tegen de bewering als zou een kind ongezond narcistisch geboren worden. Ook is hij van mening dat de in een zeer vroeg stadium verstoorde ouder-kindrelatie de vervorming tot stand brengt. Het primair narcisme – ik zou het egocentrisme noemen – is een gezond narcisme. De verstoorde ouder-kindrelatie bewerkstelligt dat het kind zich identificeert met het (vervormde) ik van de ouder. Het neemt het waardepatroon van de ouder over en ontwikkelt een zelfbeeld dat deze waarden weerspiegelt. Het kind wijst in zichzelf af wat de ouder verwerpelijk vindt, omdat het gelooft dat wat de ouder afwijst echt ‘slecht’ is en in hem gecorrigeerd moet worden. Bevestigen wat de ouders goed vinden is ook een vorm van gevoelens negeren. Er wordt al heel jong bijgebracht dat we onze gevoelens moeten verbergen en een bepaald gezicht moeten laten zien. De mensen mogen , bijvoorbeeld, niet zien dat we kwaad zijn. Dit gebeurt uiteraard in eerste instantie onbewust. Wat ouders willen is een lachende stralende baby die braaf en makkelijk is.

Kinderen merken algauw dat er van hen gehouden wordt als ze lachen. Vanaf de geboorte echter is het huilen van de baby zijn eerste en diepste behoefte om spanningen los te laten. Even wordt dit door de ouders geduld; het hoort bij een pasgeboren baby’, al snel merkt ht kind dat de ouders er niet meer zo blij mee zijn. Het roept allerlei onaangename gevoelens bij hen op: schuld, onzekerheid, irritatie.... Twee centrale emoties ontstaan er bij het kind: verdriet en angst. Verdriet omdat het iets van zichzelf kwijtraakt; angst omdat het kwetsbaar en afhankelijk is van anderen op wie het niet kan rekenen. Het gezonde narcistische kind voelt zich ontredderd; zijn verlangens zijn niet groter dan zijn reele natuurlijke behoeften, het vraagt niet meerhet nodig heeft, en toch wordt het met afgrijzen benaderd. Afgrijzen past op deze ervaring van het naieve kind dat zich van geen kwaad bewust is. Het kwaad ligt immers ook niet bij het kind, maar bij de ouder die zijn eigen gefrustreeerde gevoelens in het kind legt.