Dit kan. Dit komt doordat stress zorgt voor een extra aanmaak van de stresshormonen cortisol en adrenaline. Cortisol zorgt ervoor dat vetreserves afnemen en de verbranding van dit vrijgemaakte vet op gang komt. Adrenaline heeft een sterk effect op de schildklier, wat uiteindelijk ook tot een hoger metabolisme (verbranding) leidt. Tel hierbij op dat gestresste mensen vaak extra lichamelijk bezig zijn en je begrijpt dat veel mensen afvallen in periodes van grote stress.

Maar er zijn ook mensen die aankomen terwijl stress op zichzelf een vetverbrandend effect heeft. Dit komt meestal doordat deze mensen (soms onbewust!) veel of ongezond eten als uiting hebben om met stress om te gaan, hierdoor zullen zij in plaats van afvallen dus juist aankomen door stress.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat kan zeker, tot de dood er op volgt. Zowel mensen als dieren kunnen zich door stress dood hongeren

Toegevoegd na 38 seconden:
En daar val je in het proces bij af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jazeker, de een gaat bij stress eten, de ander krijgt geen hap meer door de keel.
is dat laatste het geval, en duurt de stress lang genoeg, dan zal je gewicht verliezen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ja!

"Het blijven elkaars vijanden: lijnen en stress. Eigenlijk best opmerkelijk, want in wezen val je af van stress. Tenzij je juist wilt afvallen; in dat geval zorgt een te veel aan spanning voor extra kilootjes... "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ervaring leert dat stress heel goed werkt om af te vallen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar ik denk dat het wel afhangt van het soort stress.

Wanneer je onder stress lijdt dat een soort druk op je uitoefent en langdurig is, dan kun je juist aankomen. Denk aan sleur, geen plezier meer in je werk, ontevredenheid. Sluimerende stress noem ik het altijd.

Wanneer je een periode aan heftige stress lijdt, waar je zelf geen invloed op uit kunt oefenen, bijvoorbeeld ziekte, overlijden, ongeval, paniek enz. dan val je af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazekerrrrrrr.
Dat waren de enige periodes in mijn leven dat ik moeiteloos kon afvallen.

Waarschijnlijk had dat ook te maken met mijn eetpatroon in die tijd: vaak te misselijk om een hap door mijn keel te krijgen. En veel roken.
Tewijl er ook mensen zijn die dan juist gaan troosteten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je goed naar je lichaam luistert, dan heb je bij stress minder honger. Want stress zorgt ervoor dat er energie vrijkomt. Vetcellen en spiercellen worden afgebroken, waardoor je bloedsuikerspiegel omhoog gaat. Hierdoor denkt je lichaam dat je net gegeten hebt, waardoor je geen hongersignalen voelt. Het gevolg is dat je minder eet en afvalt.
Wel zijn sommige mensen geneigd om meer te gaan snoepen of te gaan snacken. Da’s niet zo gek, want bij suiker en hartige snacks komen er gelukstofjes in de hersenen vrij die ontspanning geven en daardoor de stress verlichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zorg in ieder geval dat je geen jojo effect krijgt als straks de stress weg is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van stress kun je flinkn afvallen, het is echter een van de aller SLECHTSTE methodes om af te vallen.
Na de periode van stress zal je pogen jezelf te troosten.
Het eten van zoete vette dingen geeft dan het meeste troost.
Vermijdt deze vicieuze cirkel dus.
Stress is veel gevaarlijker dan een paar kilo teveel gewicht.
Met bijvoorbeeld hardlopen ontstress je jezelf en val je af.
Twee vliegen in een klap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wordt altijd zo misselijk bij bepaalde stress situaties dat ik dus gewoon niets kan eten en val dus ook flink af.
Het enige voordeel is dat ik gerust wat kilootjes kwijt kan dus achteraf vind ik dat helemaal niet erg.
Je kan aan mij zien of ik dus gelukkig ben ( een groot woord maar daar komt het op neer) of dat ik dat niet ben.
helaas ben ik nu iets te dik, dus het gaat op zich goed met me :-) en dat vind ik ook belangrijk eigenlijk.
Helaas leer je dat pas als je wat ouder bent wat je lichaam allemaal kan en doet in bepaalde situaties.