Als je lange tijd in stress hebt gezeten , wordt je dan onbevruchtbaar ?

Ik was 3 weken in volle stress , maar toen het voorbij kwam , las ik ergens dat je van hoge stress onbevruchtbaar kan worden , ik kreeg hier terug stress van , moet ik me hierover zorgen maken ? Alvast bedankt ...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan wel dat je door stress even minder vruchtbaar bent. Dat is net als dat je een paar weken langer niet menstrueert. Door stress kan je menstruatie ook tijdelijk achterblijven. Maar het is niet dat je dan helemaal niet meer vruchtbaar bent daardoor. Het kan een paar weken duren dat het alleen wat minder is. Als ik dit zo hoor hoef je je nergens zorgen over te maken. Mocht je dit toch doen of je hebt het gevoeld dat je vruchtbaarheid te lang minder is, is het misschien handig een afspraak te maken bij de huisarts. Maar tot nu toe zal ik me nergens druk om maken als ik jou was.
Ritsuka
9 jaar geleden
Lijkt mij niet blijvend hoor. Zodra je weer meer rust hebt, voldoende slaapt, eet en lekker beweegt om te ontspannen, komt het als het goed is weer terug.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als dat zo was, dan zouden heel veel vrouwen in bijvoorbeeld oorlogsgebieden onvruchtbaar worden, denk je niet? (en dat is aantoonbaar niet het geval). En wat denk je van vrouwen die zwanger worden na een verkrachting?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Danku allemaal voor informatie ...

Antwoorden (2)

AMSTERDAM – Stress verkleint de kans op zwangerschap met ongeveer 12 procent, zo is gebleken uit een studie van Oxford University en het Amerikaanse National Institutes of Health. Wetenschappers waarschuwen nu vooral oudere vrouwen met een kinderwens.
Hoewel 12 procent wellicht klinkt als niet erg veel, menen de experts namelijk dat het voor oudere dames die zwanger willen raken juist het verschil kan maken. Met name omdat 35-plussers al verminderd vruchtbaar zijn.

Volgens de wetenschappers is de studie, die terug te vinden is in vakblad Fertility and Sterility, de eerste die daadwerkelijk het verband aantoont tussen stress en een kleinere kans om zwanger te worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar denk je dat 3 weken erg zal zijn voor me ? Ik had het al gevraagd aan andere ... maar ze zeiden dat je van stress niet onbevruchtbaar word en dat ik geen zorgen moest maken
Nee hoor, je hoeft je geen zorgen te maken.
Op zich is het zo dat langdurige stress je vruchtbaarheid verminderd. Dit is al jaren een ervaringsfeit, maar is een paar jaar geleden ook in onderzoek vastgesteld (al is één onderzoek te weinig voor harde conclusies.) Veel vrouwen kunnen dat ook merken doordat de menstruatie onregelmatig wordt.

Hoe hevig de stress ook was, 3 weken is in deze zin nog niet erg lang. Bovendien herstelt de vruchtbaarheid zich vrijwel direct als de stressvolle periode voorbij is.

Als je menstruaties gewoon regelmatig gebleven zijn dan is je vruchtbaarheid hoogstwaarschijnlijk niet verminderd. Als die wel onregelmatig geworden zijn dan kan je één of twee maanden wachten om te zien of ze weer regelmatig worden (doorgaans gebeurt dat dus spontaan.) Als dat niet gebeurt kan je beter wel langs de huisarts; waarschijnlijk speelt er dan echter iets anders dan alleen de stress.

En bij aanhoudende twijfel natuurlijk naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Danku , maar is dat bij de mannen ook zo?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh, ik was er meteen van uit gegaan dat je een vrouw bent. Gezien je naam niet zo logisch...
De effecten van stress op de vruchtbaarheid gelden namelijk eigenlijk alleen voor vrouwen. Bij mannen is het effect op de vruchtbaarheid er pas op de echt lange termijn; en dan nog veel minder dan bij vrouwen. Echt onvruchtbaar wordt een man niet van stress; hooguit als seks niet meer lukt door de stress.
Ook bij de man keert de vruchtbaarheid weer volledig terug (als die dus überhaupt al verminderd is geraakt.)