Waar komen de namen van medicijnen vandaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (2)

De namen van medicijnen kunnen verwijzen naar de werkende stoffen die erin zitten. Of naar de werkende formule van verschillende werkende stoffen. Daarnaast wordt soms ook de te behandelen ziekte gebruikt en ook het effect dat het medicijn wordt toegeschreven wordt gebruikt. Voor de rest kunnen namen ook gewoon gebaseerd zijn op Griekse, of Latijnse talen. Maar deze zaken gelden niet altijd. Sommige namen worden ook gewoon at random gegeven, zonder enige etymologie. Vooral bij generische middelen zal de etymologie niet altijd bestaan.

Toegevoegd na 10 uur:
Kleine rechtzetting: ik had het over de merknaam van medicatie. Zoals 'Dafalghan' een merknaam is voor een paracetamol, net zoals 'Paracetamol Teva' een andere merknaam is voor een derivaat op basis van Paracetamol. Artsen onder elkaar spreken dan vaak over gewoon Paracetamol in beide gevallen, omdat dat de werkende stof is. Maar als men aan mensen vraagt welke medicatie ze nemen, zullen ze zeggen 'je Dafalghan' en niet paracetamol...

Ik ging ervan uit dat de vraag ging over merknamen, want dat zijn de namen die leken kennen. De stofnamen liggen inderdaad vast en zijn niet at random gekozen. In tegendeel, de naam voor een specifiek chemische moleculen ligt vast. De naam die WHO aan die moleculen geeft ligt ook vast. Die voldoen aan een standaard (denk aan IUPAC-benaming).

Maar dus zoals ik zei: ik beantwoorde enkel op de vraag waar de merknamen vandaan komen. Die zijn samengesteld uit onder andere stofnaam, de te verwachten werking, de te bestrijden aandoening, Griekse of Latijnse woorden... Maar daarnaast kan zoals men zegt evengoed de naam van de uitvinder gebruikt worden (vaak bij de originele, dus niet de generische middelen die ook medicatie zijn). Maar evengoed kan de merknaam totaal verzonnen zijn (omdat het goed klinkt of andere redenen).

Mijn excuses dat ik ervanuit ging dat het enkel over de merknamen ging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Zie onder, namen worden niet at random gegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn excuses, ik had het over de merknamen, welke de namen zijn die de mensen zien op de verpakking.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tinus, hier een lijstje: http://tools.mloz.be/jsp/gen/index.jsp
Kijk eens bij Dafalghan. Bij de generische middelen zijn er redelijk wet met 'para' in met waarschijnlijk de afkorting paracetamol. Dat bewijst dat namen niet at random worden gekozen. Maar Mobistix? Vanwaar kopt die naam? Ik zie geen stam van de stofnaam nog van iets anders. Dat is een voorbeeld dat uw bewering weerlegt. Mag ik u eraan doen herinneren dat ik eerst opsomde wat de mogelijke etymologieën waren achter de merknamen (werkende stof, de te behandelen ziekte, de werking, of Latijnse/Griekse woorden met een betekenis verbonden met het medicijn) maar dat het ook kan zijn dat er namen at random worden gegeven. Daarbij bedoel ik niet dat het een willekeurige samenraapsel van letters is, maar dat er niet direct een betekenis verscholen zit achter de naam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tinus, ik denk dat ik door heb waar onze communicatie verkeerd is gelopen. Jij zult me verkeerd verstaan hebben met mijn uitspraak 'sommige namen worden ook gewoon at random gegeven'. Dat had ik misschien beter geschreven als 'soms verkiest de fabrikant of de uitvinder een at random naam boven een naam maat diepere betekenis/etymologie. Namen worden niet at random verdeelt onder producten dat weet ik. Merknamen worden gekozen door de uitvinder/fabrikant. Stofnaam wordt gegeven door de WHO en de chemische naam is normaal gezoen volgens de IUPAC benaming gegeven.
Erna55
9 jaar geleden
@brechts. Je laatste regel is een prima samenvatting van mijn antwoord.
Erna55
9 jaar geleden
@ Brechts
Je gebruikt het woord Random verkeerd. Dan KAN iemand je niet begrijpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn fout, sorry hiervoor. Ik heb bij mijn toevoeging op mijn antwoord zelf heb ik 'totaal verzonnen ' gebruikt in plaats van at random. Ik heb inderdaad at random verkeerd gebruikt zonder het te beseffen. Mijn excuses voor het ongemak
De namen bestaan namelijk vaak uit veel lettergrepen en voelen niet Nederlands aan, en er ontstaat nog meer verwarring doordat medicijnen zowel een stofnaam als een merknaam, als een chemische naam hebben.

De merknaam is de naam die de uitvinder van de medicatie heeft bedacht.

Als het patent is verstreken mogen andere fabrikanten het medicijn ook produceren, maar zij mogen de merknaam niet gebruiken. Daarom hebben medicijnen ook een stofnaam. De stofnaam wordt gegeven door de WHO.

Daarnaast is er een chemische naam, die de scheikundige samenstelling verwoordt.

Toegevoegd na 9 uur:
Bij " de uitvinder" die de medicatie bedacht: dit kan ook het de fabrikant, dus het farmaceutisch bedrijf zijn.

De WHO is de World Health Organisation.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het merknaam staat niet gelijk aan de uitvinder. Het merknaam is de naam die de fabrikant eraan geeft. Bij het origineel kan dat de uitvinder zijn. Maar de generische middelen? Die hebben dezelfde stof als werking, dus dienen die dan ook volgens uw uitspraak de naam van de uitvinder te dragen? Nee, zoals u zegt, het is een beschermde merknaam. De generische middelen zijn evengoed medicatie als het origineel. Op basis van uw uitleg, heeft men mijn uitleg proberen weerleggen. Oké, ik was ook niet duidelijk genoeg. Ik heb het onderscheid niet gemaakt tussen de stofnaam, chemische naam en merknaam. Mag ik erop aandringen dat u net iets meer duidelijkheid geeft over hoe men aan de merknaam komt? En de algemene uitleg, want ook het merknaam van een generisch middel is een merknaam.
Erna55
9 jaar geleden
- De " uitvinder " of fabrikant bepaalt de merknaam.
- na verstrijken van patent mag het medicijn onder stofnaam verkocht worden. Stofnaam wordt gegeven door W.H.O.
- de generieke medicijnen hebben dezelfde werking.
Erna55
9 jaar geleden
@brechts : ik snap je eerste opmerking niet.
De merknaam is de naam die de uitvinder bedacht heeft.
Misschien las je : " merknaam is de naam VAN de uitvinder"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt dat u mijn redenering bevestigt. U zegt nu dus dat de fabrikant of uitvinder zelf de naam bepaalt of kiest. Deze bevestiging had ik nodig omdat Tinus 1969 op mijn antwoord had gereageerd dat mijn antwoord/ redenering niet klopte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn excuses, ik had het verkeerd gelezen (kom ik wel vaker tegen met mijn dyslexie, gokkend lezen noemde mijn leerkracht Nederlands dat). Ik was gewoon wat gefrustreerd dat Tinus zij dat ik ongelijk had en zich baseerde op uw antwoord (hij zei 'zie onder, namen worden niet da random gegeven'). Ik vond nergens iets waarbij je me tegensprak, maar denk dat Tinus zich ergens heeft mislezen en vroeg daarom achter uw bevestiging.
Erna55
9 jaar geleden
@ brechts .
Je gebruikt de term " random" verkeerd. Daarom klopt je antwoord niet.