Waar komen de namen van medicijnen vandaan?

Waar komen de namen van medicijnen vandaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

De namen van medicijnen kunnen verwijzen naar de werkende stoffen die erin zitten. Of naar de werkende formule van verschillende werkende stoffen. Daarnaast wordt soms ook de te behandelen ziekte gebruikt en ook het effect dat het medicijn wordt toegeschreven wordt gebruikt. Voor de rest kunnen namen ook gewoon gebaseerd zijn op Griekse, of Latijnse talen. Maar deze zaken gelden niet altijd. Sommige namen worden ook gewoon at random gegeven, zonder enige etymologie. Vooral bij generische middelen zal de etymologie niet altijd bestaan. Toegevoegd na 10 uur: Kleine rechtzetting: ik had het over de merknaam van medicatie. Zoals 'Dafalghan' een merknaam is voor een paracetamol, net zoals 'Paracetamol Teva' een andere merknaam is voor een derivaat op basis van Paracetamol. Artsen onder elkaar spreken dan vaak over gewoon Paracetamol in beide gevallen, omdat dat de werkende stof is. Maar als men aan mensen vraagt welke medicatie ze nemen, zullen ze zeggen 'je Dafalghan' en niet paracetamol... Ik ging ervan uit dat de vraag ging over merknamen, want dat zijn de namen die leken kennen. De stofnamen liggen inderdaad vast en zijn niet at random gekozen. In tegendeel, de naam voor een specifiek chemische moleculen ligt vast. De naam die WHO aan die moleculen geeft ligt ook vast. Die voldoen aan een standaard (denk aan IUPAC-benaming). Maar dus zoals ik zei: ik beantwoorde enkel op de vraag waar de merknamen vandaan komen. Die zijn samengesteld uit onder andere stofnaam, de te verwachten werking, de te bestrijden aandoening, Griekse of Latijnse woorden... Maar daarnaast kan zoals men zegt evengoed de naam van de uitvinder gebruikt worden (vaak bij de originele, dus niet de generische middelen die ook medicatie zijn). Maar evengoed kan de merknaam totaal verzonnen zijn (omdat het goed klinkt of andere redenen). Mijn excuses dat ik ervanuit ging dat het enkel over de merknamen ging.

De namen bestaan namelijk vaak uit veel lettergrepen en voelen niet Nederlands aan, en er ontstaat nog meer verwarring doordat medicijnen zowel een stofnaam als een merknaam, als een chemische naam hebben. De merknaam is de naam die de uitvinder van de medicatie heeft bedacht. Als het patent is verstreken mogen andere fabrikanten het medicijn ook produceren, maar zij mogen de merknaam niet gebruiken. Daarom hebben medicijnen ook een stofnaam. De stofnaam wordt gegeven door de WHO. Daarnaast is er een chemische naam, die de scheikundige samenstelling verwoordt. Toegevoegd na 9 uur: Bij " de uitvinder" die de medicatie bedacht: dit kan ook het de fabrikant, dus het farmaceutisch bedrijf zijn. De WHO is de World Health Organisation.

Bronnen:
http://www.slideshare.net/mobile/CPaauwe/1...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100