Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom word ik elke nacht wakker? En wat doe ik er aan?

Ik ga meestal tussen 11 en 1 naar bed, en word elke nacht wakker. Meestal rond een uur of vier, maar er zijn uitschieters naar 3 uur en half 7.
Tot nu toe is de enige remedie die ik heb gevonden een forse dosis alcohol, maar dit lijkt me op de lange termijn niet echt de ideale oplossing. Toch? ;)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan je daarna niet meer slapen? Of lig je een tijdje wakker?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meestal val ik vrij snel weer in slaap, een kwartiertje of zo.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

Het kan verschillende oorzaken hebben.

Moet je naar het toilet als je wakker wordt? dan moet je een uur voor je gaat slapen niet meer drinken en een bezoek aan het toilet doen net voor je gaat slapen.

Heb je een goed matras en/kussen? Een slecht liggend matras/kussen kan een oorzaak zijn van het wakker worden snachts. Schaf dan een andere kussen aan, matras schaf je niet zo 1-2-3 aan maar het omdraaien ervan kan helpen.

Wordt je wakker van geluiden? Het kan dat je wakker wordt van de pijpleidingen of van de vogeltjes buiten. Schaf dan oordopjes aan.

Als je gestrest bent kun je vaak minder goed slapen. Zorg voor een activiteit waardoor je de stress verlicht, wellicht helpt dit. Niet denken aan de dingen die je stress veroorzaken voor je gaat slapen kan ook evt. helpen.

Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Warme melk met honing drinken en even een hoofdstuk uit een goed boek lezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn ook hele goede homeophatische druppels, neem die eens in voor het slapengaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eerste opmerking:
Heb je enig idee *waarom* of *waardoor* je wakker wordt?

Tweede opmerking:
Is het eigenlijk wel zo erg dat je wakker wordt?

Als je wakker wordt doordat je moet plassen, kan het een oplossing zijn om vroeger op de avond net een beetje meer te drinken (geen alcohol) dan nu, en later op de avond juist minder. Dan ga je vlak voordat je naar bed gaat twee keer binnen vijf minuten naar het toilet. Uitgebreid zitten, ontspannen, en leegdruppelen.

Als je wakker wordt doordat je het koud krijgt, of warm, kun je daar iets aan proberen te doen.

Misschien word je wakker doordat het verkeer tegen die tijd op gang begint te komen. Ook dan kun je kijken of je daar iets aan kunt doen.

Je zegt dat je tussen 23:00 en 01:00 je bed instapt. Dat is een enorme spreiding. Over het algemeen verbetert de kwaliteit van je nachtrust als je iedere avond, ook in de weekeinden, rond dezelfde tijd naar bed gaat. Probeer eens drie weken lang een maximale spreiding van een half uur, in plaats van de twee uur die je nu hebt. Daarbij moet je trouwens wel weten wat voor jou het ideale tijdstip is. Een avondmens slaapt het beste van 02:00 tot 10:00, een ochtendmens juist van 22:00 tot 06:00. Je zult zelf moeten uitvogelen welke tijden het beste bij jou passen.

Dan mijn tweede opmerking. Is het erg dat je wakker wordt? Ik word ook wakker, ook zo rond de tijd die jij noemt. Vroeger vond ik dat een probleem, ik ging me zorgen maken over mijn nachtrust, en over de kwaliteit van de komende dag - of ik niet te moe zou zijn. Door al die zorgen werd ik onbewust zo gestressed dat ik niet meer kon inslapen.

Sinds ik dat heb leren loslaten, slaap ik gewoon verder. Soms moet ik even naar het toilet, soms heb ik het koud gekregen en moet ik mijn tweede dekbedje wat hoger over me heentrekken. Allemaal geen probleem omdat, en nu komt het: ik het niet meer als een probleem *zie*.

De gebeurtenissen (wakker worden) zijn nog precies hetzelfde, maar ik zie ze nu als "zo is het nu eenmaal", en niet meer als probleem. Daardoor ben en blijf ik nu ontspannen. Ik ga naar het toilet, of ik trek het extra dekbed wat hoger over me heen, of ik werp het extra dekbed juist van me af. Daarna ga ik weer lekker liggen en zonder dat ik er erg in heb ben ik na maximaal vijf minuten weer voor een paar uur vertrokken.

Ik hoop dat je mijn ervaringen kunt toepassen op jouw situatie. Succes!
(Lees meer...)
Cryofiel
15 jaar geleden
Er is maar heel weinig informatie voor handen Hoelang heb je dit al, wat is je leefritme etc.
Je kunt denken nou het is al jaren zo ik heb er geen nadelige gevolgen van dus is accepteer het er probeer er de voordelen uit te halen.
In jou geval zie ik wel dat je alcohol als een (tijdelijke)oplossing gebruikt dus waarschijnlijk heb je dit nog niet zo lang. Behoefte aan slaap hangt samen met een hoop factoren en kunnen zowel Psychisch als fysisch zijn.
Door gesprekken met een psycholoog, therapeut arts of in ernstige gevallen (van psychoses etc.) een psychiater.
Ook zie ik staan tussen 11 en 1. Als je weet dat een mens het best functioneert bij ritme, is dit toch al een aardige marge. Niet iedereen is evengoed in staat een dergelijke marge probleemloos te overwinnen. Ga voor je hulp zoekt dan ook bijjezelf op onderzoek naar verbanden. Als ik om 11.00 naar bed ga, wanneer wordt ik dan wakker en is dat anders als ik om 1.00 naar bed ga. Zelf heb je al het verband gelegd met alcohol. Hier kun je ook meer over aan de weet komen hoe het bij jou werkt. Iedereen is en leeft anders.
Het eerste waar ik bij jou aan denk is regelmaat.
Als je op het ene vlak (naar bed gaan) geen regelmaat hebt is het heel goed denkbaar dat je op andere vlakken (wakker worden) ook geen regelmaat hebt. Of dit hinderlijk, onwenselijk of wellicht draagbaar is, is aan jou en lun je door actie al dan niet veranderen.
Slaap ze!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben eens een keer voor een consult bij een homeopaath geweest. Hij zei dat het telkens om dezelfde tijd wakker worden, ligt aan een van je organen, (niet de nieren) en dat zou dan weer met een voedingspatroon samenhangen.
Misschien in die hoek eens wat navragen. Het is voor mij al een tijd geleden. Ik ben wel anders gaan eten, en het is opgehouden. Meer weet ik er niet meer van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing