Waar haal je energie vandaan als je ziek bent en niets kunt eten?

Hallo,

Ik ben een aantal dagen ziek geweest en heb helemaal níets kunnen eten. Voelde me niet eens heel erg slecht, maar het eten ging niet naar binnen of anders direct weer naar buiten (overgeven). Daarbij ben ik een paar kilo afgevallen. Nu vroeg ik me af hoe het kan dat ik alsnog vrij energiek ben geweest al die dagen, ondanks dat ik niets at (wel veel gedronken).
Haalt het lichaam energie uit opgeslagen vet bijvoorbeeld? En zo ja wordt dat vet gelijkmatig uit verschillende delen van je lichaam weggehaalt of zijn er plaatsen zoals billen o.i.d. waar je sneller afvalt/vet kwijt raakt.

Gr. Ludo

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij te weinig voedsel gaat het lichaam eerst de glycogeenvoorraad uit de spieren halen. Vet word niet zomaar verbruikt hiervoor, dat is belangrijk voor de isolatie.

Het lichaam spreekt dan de glucosevoorraad aan in de lever en de spieren, in de vorm van glycogeen. Dat is dan de leverancier van glucose. Is dat ook gebruikt, dan gaat het lichhaam over op eiwit- en vetverbranding. Je lichaamsvet gaat eraan en bij langere periode van honger of grotere behoefte zelfs spiermassa. zo ver komt het zelden in het Westen waar veel eten voor handen is. Het lichaam 'draait' op energie/glucose en het brein kan niet zonder glucose. Een van de processsen in het lichaam die dan in gang gezetwordt: gluconeogenese.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100