Ja, Griep kan heel vervelend zijn en is besmettelijk. Je wilt natuurlijk niet anderen aansteken. Uitzieken dus!
(Wanneer zijn mensen met griep en verkoudheid besmettelijk?
Mensen met griep zijn besmettelijk op de dag vóórdat de ziekteverschijnselen beginnen tot en met 5 dagen daarna.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, natuurlijk. Griep geeft hoge koorts, koude rillingen, hoofdpijn, spierpijnen in je hele lijf en algehele malaise. Daar kun je over het algemeen niet mee werken.

Maar in het algemeen is de diagnose van minder belang voor de vraag of je 'een goede reden hebt om je ziek te melden'. Het gaat erom hoe jij functioneert en hoe je functioneert ten opzichte van je werk. Een flinke verkoudheid bijvoorbeeld is iets waarmee je meestal nog redelijk kunt werken, maar als je twintig zakdoekjes in een half uur wegsnuit terwijl je een representatieve functie hebt met veel cliëntcontact, is dat niet zo handig. En als je je stem vrijwel kwijt bent en je werkt bij een callcenter, kun je ook niet werken. In beide gevallen kun je misschien wel aangepast werk doen, maar niet je eigen functie vervullen. En het kan ook nog zijn dat je in medische zin niet ziek bent, maar dat je door omstandigheden volstrekt ongeschikt bent om je werk uit te voeren. Iemand die drie nachten achtereen heeft gewaakt bij een stervend familielid en doodmoe en slaperig is, moet absoluut niet direct daarna met gevaarlijke machines gaan werken.

Dus of je nu griep hebt of niet, de vraag is altijd of je in staat bent om te werken en niet wat nu je diagnose is. En is het antwoord op die vraag nee, dan is de volgende vraag of je eventueel aangepaste werkzaamheden kunt doen.

Maar in alle gevallen kun je met griep gewoon niet werken. De één zal er wat langer mee door (kunnen) werken en hoe snel je weer aan het werk kunt nadat de koorts is gezakt en je wat bent opgeknapt, verschilt natuurlijk ook per persoon. Er zijn ook mensen die denken dat ze griep hebben als ze gewoon verkouden zijn, maar ook daarvoor geldt dat het niet zozeer gaat om wat je nu mankeert, maar om wat je beperkingen zijn en of je daarmee wel of niet de taken die horen bij jouw werk kunt vervullen.