Als je iemand die bewusteloos is, pijn doet, voelt die persoon het dan alsnog wanneer die weer bij bewustzijn komt?

Om te controleren of iemand bewusteloos is, wordt door een EHBO-er vaak in de Monnikskapspier geknepen. Als een bewusteloos iemand vlak voordat (zeg plusminus 2 seconden) hij/zij weer bij bewustzijn komt, flink geknepen is en toen niet reageerde, zal hij/zij dit dan alsnog voelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als een boom voor je op de grond valt en je hebt je ogen dicht. Maar plus minus 2 seconde later doe je je ogen open. Heb je de boom dan nog zien vallen? Ik denk het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van die boon denk ik ook niet dat je die nog ziet vallen, omdat die er dan al ligt. Maar pijn ijlt vaak nog even na. Dus in dat geval weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
boon = boom :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
monnikskap spier mag tegenwoordig niet meer in geknepen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, zeker weten dat je dat nog voelt, doet echt gruwelijk pijn. Heb er een week last van gehad

Antwoorden (2)

Het knijpen zal hij niet voelen, maar als de hulpverlener erg hard geknepen heeft kan het wel gevoelig zijn, net zoals een blauwe plek aanvoelt
anneliez
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Voor je dat voelt ben je wel een uurtje of wat verder.
Een pijnprikkel wordt op het moment zelf via de zenuwen naar de hersens gestuurd.
Wanneer je niet " bij bewustzijn" bent, voel je geen pijn. De boodschap verzandt in niks.
Wanneer je weer bij bewustzijn komt, is er geen " achterstallig seintje" , zoals een " gemiste boodschap".
Erna55
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Ik wil leren van mijn fouten. Daarom: de min is voor .....?