Hoe heten de botjes bij je hals?

Hoe heten de 2 botjes bij je hals? Die bij het meisje op de foto goed zicthbaar is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (3)

Dat zin geen botjes maar bloedvaten die dicht onder de oppervlakte liggen, Als je bij jezelf voelt. kun je je hartslag voelen
anneliez
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Dat is een spier, bloedvat in je hals is niet zo dik
Volgens mij zijn dat de sleutelbenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Het heet in het medische term Clavicula. De Nederlandse naam is sleutelbeen. Bronnen:
- http://www.schoudernetwerk.nl/index.php?page=11&subpage=13&subsubpage=52
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de foto zie je niet de sleutelbeenderen: die lopen horizontaal en niet zoals op de foto verticaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@koosknip dat is niet helemaal waar. De sleutelbeenderen lopen idd horizontaal. En ze zijn ook duidelijk zichtbaar op de foto. Dus eigenlijk een prima antwoord van kellykat
Als je het hebt over de 2 "botjes" langs de adamsappel, dan zijn het geen botten, maar het zijn spieren.

De musculus sternocleidomastoideus (borstbeen-sleutelbeen-tepelspier) is een tweekoppige spier in het halsgebied, met aanhechtingen aan de schoudergordel. De spier is van buitenaf zeer goed zichtbaar. Eén kop ontspringt aan het borstbeen, de ander aan het sleutelbeen. De beide koppen hebben hun aanhechting gezamenlijk aan de processus mastoideus en de linea nuchea superior op de schedel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+!
Poet
9 jaar geleden
+ Dat heet ook wel: De schuine halsspier.
http://www.halszaken-vumc.nl/images/spieren_hh.png
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Poet, kon het Nederlandse woord ervoor al niet vinden. Schuine halsspier is wel een stuk makkelijker dan musculus sternocleidomastoideus.