Mastocytose kan niet worden genezen, maar is bij de meerderheid van de patiënten niet gevaarlijk. Bij de meeste patiënten kunnen de symptomen door een behandeling goed onder controle worden gehouden. Het merendeel van de patiënten met een zich traag ontwikkelende (= indolente) vorm van systemische mastocytose, heeft dan ook een uitstekende prognose. Desalniettemin zullen velen last hebben van deze aandoening, die hen vaak kan belemmeren in hun doen en laten.

De ernst van de ziekte varieert echter sterk. Bij de smeulende vorm (=smouldering) infiltreren de mestcellen in geringe mate in het beenmerg. Wanneer de systemische mastocytose is verbonden aan een hematologische aandoening, hangt de prognose af van het verloop van deze hematologische aandoening. Wanneer de mestcellen zich snel vermenigvuldigen, niet meer onder controle te krijgen zijn en overal infiltreren (= agressieve vorm), kan de ziekte binnen enkele maanden tot jaren, tot de dood leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer zoveel mogelijk te vermijden dat er sprake is van mestceldegranulatie. Ahum, even uitleggen:

Mestcellen (of mastocyten) zijn gespecialiseerde cellen die zich bevinden in weefsels die in contact staan met de buitenwereld.

Degranulatie is het afgeven van bepaalde, in granulen verpakte stoffen door een cel naar de omgeving rondom de cel, waardoor een specifiek proces op gang komt.

Mestceldegranulatie veroorzaakt o.a. rode vlekken op de huid.

Op internet staat een grote lijst met stoffen die mestceldegranulatie kunnen veroorzaken. Zie de link hier onder. Niet elk product heeft hetzelfde effect.
Volgens mij kun je het beste met deze lijst naar je huisarts (of huidarts) gaan en samen bespreken wat voor jou het beste is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je komt er niet echt vanaf... het is een teveel aan mestcellen, waardoor een constante allergische reactie optreedt.
Zoveel mogelijk voorkomen van contact met allergeen wordt aangeraden. en verder wordt er vaak een antihistaminicum (vaak Xyzal) voorgeschreven.
Meer info vind je op:http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/jrmmastocytose.htm