Krijg je gips bij een gebroken grote teen?

Krijg je dan gips of een spalk? De teen is echt heel dik, zowel de plek waar de teen aan de voet vast zit als de rest van de teen. Ik ga vanavond nog even naar de huisartsenpost om vervolgens doorverwezen te worden naar de EH voor foto's. Hier hoeft geen dokter naar te kijken om te zien of dit gebroken is. Heeft iemand dit ook mee gemaakt en weet van de behandelingen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (2)

Meestal geen gips voor een gebroken teen
Een teen is echter vaak te klein om in het gips te zetten. Zeker bij een breuk van de kleinste teen is dat gewoon niet te doen. Gips zou door zijn dikte in een dergelijk geval ook de naastliggende teen compleet uit balans brengen, wat het probleem alleen maar groter zou maken. De tussenruimte is immers vrij klein. Het is dan nog maar de vraag of de gebroken teen de ruimte krijgt om recht te genezen. Is er een gecompliceerde of dubbele breuk van de grote, dikke teen, dan moet er vaak iets aan gedaan worden en krijgt men toch gips of loopgips. Het wordt door de arts in het ziekenhuis per geval bekeken. Meestal is fixeren met tape echter voldoende om de teen goed te laten genezen.
fremar
9 jaar geleden
een teen wordt meestal niet gegipst, maar meestal krijgt de patient een speciale schoen. Met deze schoen kun je je voet niet afwikkelen, en wordt de grote teen ontzien.
Maar zoals ook mijn voorganger al zegt: dit wordt per geval door de arts bekeken.
Ook wordt per geval bekeken of er een breuk is. Soms lijkt het duidelijk, maar wijzen onderzoeken anders uit. Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoop het voor u, maar ik geef geen garantie. Mogelijk wordt het een gips met teenplateau, dat is ook een mogelijkheid.... Maar wel minder gebruikt geloof ik