Hoe veel PGB uren kan ik declareren als zorgverlener mee op vakantie?

Als PGB zorgverlener ben ik gevraagd om mee op gezinsvakantie te gaan binnen Nederland. We zijn in overleg over het aantal te betalen uren. Ik vraag me af wat realistisch is, wanneer ik 24/7 aanwezig ben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

De uren die je werkt. Andere uren mogen niet betaald worden uit het PGB. Ga je dit jaar nog op vakantie, dan mag de budgethouder je reis- en verblijfskosten ook betalen uit het PGB. Al ken ik niemand die voor zoiets nog ruimte zou hebben binnen zijn of haar PGB, maar het mág wel. Volgend jaar onder de Zorgverzekeringswet niet meer, WMO verwacht ik ook niet, WLZ misschien wel maar daar ben ik minder goed mee bekend.

Als je 24 uur toezicht moet houden, of heel regelmatig uren achter elkaar werkt, er in de nacht veel uit moet etc., dan moet je daar een goede modus voor vinden. Gebruikelijk in de zorg is dat of nachtelijke uren maar 50% worden uitbetaald, of dat je bij minder dan twee uur werk in de nacht niet krijgt uitbetaald maar dat vanaf twee uur de klok gaat lopen. Maar als je mee gaat met een budgethouder die je alleen 's ochtends uit bed hoeft te halen en er 's avonds weer in te leggen, dan mag de budgethouder je in elk geval uit het PGB geen andere uren uitbetalen dan alleen de uren die je werkt. In feite heb je dan een gratis vakantie waarin je af en toe moet werken, wat natuurlijk heel iets anders is dan wanneer je af en toe 24-uursdiensten draait of je er sowieso regelmatig in de nacht uit moet.

Je hebt het over het declareren van uren, dat is een wat verwarrende term want óf jij bent ZZP'er of Freelancer en dan factureer je de uren, óf je bent in loondienst en als er sprake is van opting-in, declareert de budgethouder de uren. Nu is mij niet duidelijk van welke situatie sprake is hier, maar je onderhandelingspositie is natuurlijk heel anders voor iemand in loondienst versus een zelfstandige.

Ik zou hoe dan ook de budgethouder adviseren om contact op te nemen met het Zorgkantoor zodat het heel duidelijk is wat wel en niet uit het PGB betaald mag worden. Zoals ik zei: nu onder de AWBZ mag je gewerkte uren uiteraard betalen uit het PGB maar ook reis- en verblijfskosten van een zorgverlener, maar de regels na 1 januari zijn - onder welke wet je ook gaat vallen - nog vrij onduidelijk nu.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
http://zorgkantoor.cz.nl/zorgkantoor/klant/zorg-aanvragen/pgb/veranderingen http://www.pgb.nl/nieuw-wat-verandert-de-komende-jaren/bij-welk-loket-moet-ik-na-1-januari-2015-zijn-wat-zijn-mijn-overgangsrechten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ron: ik zie jou vaker een link plaatsen zonder verdere uitleg. Het overkomt mij dan regelmatig dat ik niet begrijp wat je daar precies mee wilt zeggen - zo ook nu. Zou je dat misschien uit willen leggen? Ik weet datgene wat nu bekend is over de komende veranderingen - in elk geval voor dat deel dat mij aangaat - , maar het punt is dat er nog heel veel dingen NIET bekend zijn. Of was je reactie niet voor mij bedoeld?
ronron1212
9 jaar geleden
Lies12 het meeste is bekend en dat is nu juist het punt per 1 januari is het gewoon verandert.
ronron1212
9 jaar geleden
Lees dit ook maar eens het gaat om een grote bezuinig.
http://www.nu.nl/weekend/3752394/vier-dingen-u-moet-weten-veranderingen-in-zorg.html