Klopt t dat een dietiste koffie niet meetelt als vocht wat je dagelijks binnen hoort te krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Deze visie had men ooit, maar men heeft na onderzoek geconcludeerd dat dit niet terecht was.

"Uitgebreid wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het drinken van een gematigde hoeveelheid koffie (tot 450 mg cafeïne oftewel 5 kopjes koffie) geen nadelig effect heeft op de vochtbalans. (Armstrong, 2002 en 2005). Kopjes koffie tellen net als water mee om de vochtbalans op peil te houden. Het is een fabel dat de cafeïne in koffie vochtafdrijvend werkt. Cafeïne zorgt voor een snellere maar niet voor meer uitscheiding

Voor meer informatie: zie bron

Toegevoegd na 11 minuten:
Het voedingscentum zegt hier het volgende over:
"Kopjes koffie tellen, net als water, mee om de vochtbalans op peil te houden. Het is een fabel dat de cafeïne in koffie vochtafdrijvend werkt, waardoor te veel vocht wordt uitgescheiden. Cafeïne zorgt voor snellere, maar niet voor meer uitscheiding"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets andere bewoording, dezelfde site. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi uitgebreid antwoord

Andere antwoorden (3)

Daar zijn de meningen over verdeeld.
De koffie zal wel een beetje bijdragen aan je vochtinname, maar het wordt vaak niet meegerekend omdat de caffeïne in koffie veel vocht aan je lichaam onttrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht ook dat koffie vocht afdrijvend werkt, maar volgens verschillende sites blijkt dat een fabel te zijn.
Ik heb daarom mijn antwoord maar weer verwijdert.
Het blijkt volgens verschillende sites dat koffie gewoon meegerekend mag worden met de vocht opname.

Koffiedrinken telt gewoon mee bij de inname van de aanbevolen 1,5 a 2 liter vocht per dag. Ook tijdens warme dagen tellen de kopjes koffie mee om de vochtbalans op peil te houden.

Voldoende vochtinname is belangrijk voor een goede gezondheid. Elk kopje koffie draagt bij aan de dagelijkse vochtbehoefte. Het Voedingscentrum onderschrijft dit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
De verwarring komt omdat men vroeger dacht dat koffie een vochtafdrijvende werking had. Nu weet men dat het niet zo is, maar slechts sneller in gang gezet wordt.
Het klopt niet. Een goede dietiste rekent koffie gewoon mee als vocht opname net als alle andere drankjes.

Sommige mensen denken dat ze dagelijks te weinig vocht binnenkrijgen maar vergeten daarbij ook het vocht dat in voedingswaren zit, bv. groenten en fruit.

Het kopje water naast de koffie voor de balans is hierbij dus ook niet nodig. Want koffie onttrekt geen vocht uit het lichaam.