Mag je bij een thuishulporganisatie eisen stellen dat je NIET gewassen wil worden door een man maar wel door een vrouw?

Ik weet dat je een iemand mag weigeren maar dan krijg je geen hulp. Kun je echter ook een vrouwelijke zorgverlener eisen.

Het gaat om wassen, aankleden, wegen etc.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is in de thuiszorg heel belangrijk dat het klikt met je hulp en je de hulp vertrouwt. Als jij bijvoorbeeld uit geloofsovertuiging geen man aan je lichaam wil hebben, dan houdt de thuiszorg organisatie daar rekening mee, tenzij ze er even geen andere oplossing voor hebben. Het is wel belangrijk dat je een fatsoenlijk gesprek aangaat, waarom je een bepaalde hulp wel of niet wil, met eisen bereik je niets.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik kan me heel goed voorstellen dat een vrouw of man niet gewassen wil worden door iemand van het andere geslacht. Ik mag hopen dat je dat kunt aangeven, en het recht hebt. Maar ik weet niet of het zo is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HeerV: je mag natuurlijk alles aangeven, dat maakt niet uit. Maar voor mannen is de wens om alleen door een man geholpen te willen worden, aanzienlijk moeilijker. Zelfs met een PGB lijkt me dat - wanneer je echt dagelijkse zorg nodig hebt - bijna niet te realiseren. Ik zelf selecteer bijvoorbeeld totaal niet op geslacht, maar heb toch alleen vrouwen in dienst. In al die jaren ben ik in de thuiszorg nog nooit door een man gewassen. Wel eens op het toilet geholpen, maar meer niet. In het ziekenhuis en revalidatiecentrum trouwens wél. En daar zal dan ook de wens van een vrouw om alleen door vrouwen te worden geholpen, een heel stuk moeilijker worden. Op den duur kún je die eis gewoon niet meer stellen. Net zoals het op den duur echt niet mogelijk is om bijvoorbeeld alleen vrouwelijke of alleen mannelijke artsen te hebben, of een compleet OK-team van alleen mannen of vrouwen. Als het een persoonlijke voorkeur is, of een idee van mensen dat ze het 'niet zo prettig lijkt', dan geldt in elk geval voor diegenen die langdurig zorg nodig hebben: gewoon een paar keer doen, je went er vanzelf aan. Je maakt het jezelf alleen maar ontzettend moeilijk als je om zo'n reden dit soort strikte eisen zou gaan stellen. Behalve dan de vraag van iemand om in de thuiszorg of misschien een verpleeghuis alleen vrouwen te willen, want daar werken al merendeels vrouwen. Maar voor de rest: het went écht wel hoor. En ik spreek uit ervaring. Als je jezelf niet kunt wassen, ben je al lang blij dát iemand je komt helpen. Nu, voor die mensen die echt een gegronde reden hebben om niet door een man (of zeldzamer: een vrouw) geholpen te willen worden, vanwege diep-religieuze overtuigingen of - wat helaas veel vaker voorkomt dan we ons vaak realiseren - mensen die ooit seksueel misbruikt zijn geweest of andere akelige ervaringen hebben op dat gebied, moet er wel een oplossing gevonden kunnen worden. Een deel van die mensen zal NOOIT wennen aan een man aan hun lijf en daar zowel lichamelijk als psychisch zieker van worden. Dan móet je iets anders regelen, hoe lastig dat ook kan zijn. Maar ook daar geldt dat het bij bijvoorbeeld een ziekenhuisopname echt verrekte lastig zal worden. Op bepaalde afdelingen werken relatief meer mannelijke verpleegkundigen dan andere: als je bijvoorbeeld op de IC ligt, is een 'alleen-vrouwen-aan-het-bed protocol' hier en daar echt haast onmogelijk.

Antwoorden (2)

Natuurlijk mag je het aangeven. Maar zoals je zegt: er zal niet altijd aan voldaan kunnen worden. Thuiszorgorganisaties werken vaak met vaste teams in een bepaalde wijk. Als in dat team een man werkt - of gewoon iemand met wie het niet klikt - is het voor de planning soms buitengewoon moeilijk om je zorg in te plannen.

Maar de omstandigheden zijn vrij gunstig voor een dergelijk verzoek: er werken nu eenmaal veel meer vrouwen in de thuiszorg dan mannen. Ik heb hulp gehad van verschillende organisaties (regel nu alles met PGB), en slechts bij één daarvan kwam er af en toe een man. En dat was alleen voor zorg op afroep, want in het team dat mijn wijk verzorgde, werkten alleen maar vrouwen. De man die af en toe kwam voor niet-planbare zorg, was ook meteen de enige man die voor deze organisatie in de wijk werkzaam was in mijn woonplaats.

Overleg het eerst eens met de organisatie die de zorg levert. Misschien zitten er geen mannen in het team, dan ben je snel klaar. En als die er wél zijn, kun je vragen wat de gevolgen zijn als je dit écht niet wilt. Misschien kunnen ze je dan niet garanderen dat je altijd voor een bepaalde tijd geholpen wordt 's ochtends, maar is het ondanks dat wel mogelijk om de zorg te realiseren. Je moet dan zelf overwegen of je de noodzakelijke concessies die van je gevraagd worden, kunt maken.

Is het allemaal niet mogelijk, dan probeer je de volgende organisatie. Tenzij je echt in een gat woont waar maar één thuiszorgorganisatie is in vijftien kilometer omtrek, dan wordt het lastiger. Vind je geen reguliere thuiszorgorganisatie, dan kun je nog overwegen je zorg in natura (=ZIN, zorg via een organisatie) om te zeggen naar een PGB (=persoonsgebonden budget). Je moet dan zelf wel voldoende mensen kunnen regelen en er is momenteel veel onduidelijk omdat na januari de verzorging en verpleging naar de zorgverzekeraars gaat, maar ook in de zorgverzekeringswet is nog altijd een PGB mogelijk. Je selecteert dan zelf de mensen die bij je komen werken. Een stap tussen gewone ZIN en het PGB zou kunnen zijn een organisatie als PrivaZorg of een ander bemiddelingsbureau. Ik ben er niet zo'n fan van omdat alles wat tussen de cliënt en de zorgverlener in zit de zorg duurder maakt, maar goed: soms kan het handig zijn. Zij zoeken dan mensen voor je en je mag zelf aangeven of mensen die zij voorstellen, bij jou mogen werken of niet. Deze bureaus werken meestal met ZIN, maar soms ook binnen het PGB. Er zijn dus echt wel wat mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou het gewoon eens vragen of het mogelijk is je hulp te krijgen door een vrouw omdat dit je voorkeur heeft. Succes.