Wat is DE juiste bloeddruk?

Vanavond op de sportschool heb ik gemeten en had 121/64.
Dit was in rust en heb verder niet veel bijzonders gedaan.

Is dit een bloeddruk die een jongen van 19 hoort te hebben?

Ben trouwens 1.82 en weeg 76 kg

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

DE juiste bloeddruk bestaat niet. Er wordt wel gezegd dat 120/80mmHg de 'gemiddelde' en dus de beste bloeddruk is; dat dit gemiddeld is klopt wel zo ongeveer maar dat het de beste bloeddruk is een fabeltje.

De waarheid is dat de bloeddruk een erg wisselende waarde heeft. Net als zo'n beetje elke functie in je lichaam kent je bloeddruk een vaste schommeling over de dag. Naast deze vaste schommeling verandert je bloeddruk bij elke beweging, bij emoties, gedachten en ga zo maar door. Deze wisselingen in de bloeddruk zijn nodig om normaal te kunnen blijven functioneren.
Al deze wisselingen maken dus al dat je eigenlijk niet kunt spreken van DE juiste bloeddruk van een persoon. Om het nog lastiger te maken is de benodigde bloeddruk ook nog eens wisselend tussen personen. Factoren als leeftijd, gewicht, bewegingspatroon, medische voorgeschiedenis, algehele staat van je vaatbed (en ga zo maar door) bepalen wat voor een specifieke persoon de gemiddelde bloeddruk moet zijn; daar komen de bovengenoemde schommelingen dus bovenop.

121/64mmHg is bijvoorbeeld voor een jongeman van 19 jaar, die verder zijn hele leven gezond is geweest, een prima bloeddruk. Een 80 jarige, die al een aantal beroertes heeft doorgemaakt, kan beter een wat hogere bloeddruk hebben om de doorbloeding van de hersenen te kunnen waarborgen.

Onze richtlijnen zeggen dat een bloeddruk te hoog is vanaf 140 (er wordt alleen gekeken naar de bovendruk.) Bij oudere mensen wordt een hogere bloeddruk tot ongeveer 160mmHg geaccepteerd. Er bestaan geen richtlijnen die een grenswaarde voor een te lage bloeddruk geven.

121/64mmHg is dus een prima waarde; al zegt één zo'n waarde dus eigenlijk helemaal niets. Om echt iets te kunnen zeggen over je bloeddruk zou je bloeddruk een aantal keer gemeten moeten worden verdeeld over een aantal weken en op wisselende tijdstippen.
In de reacties zie ik staan dat een sommigen je onderdruk te laag vinden. Je onderdruk is inderdaad wat laag, maar dat is eigenlijk alleen maar positief en een teken dat je bloedvaten in goede conditie zijn. Als je er geen klachten van ondervind (duizelig en zwart voor de ogen na opstaan) dan hoef je je er dus vooral geen zorgen over te maken. Mocht je er wel klachten van ondervinden dan is het misschien een idee om hier met je huisarts over te praten; niet omdat het dan wel erg is, maar omdat de klachten erg hinderlijk kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De perfecte bloeddruk is 120-80, vertelde mijn huisarts me vorige week