heeft warm douchen invloed op je lichaamstemperatuur?

Tijdens het avondeten voelde mijn zoontje wat warm aan op zijn voorhoofd.
Na het eten heb ik hem gedoucht, hij had de thermostaatkraan op heter gezet, omdat hij het blijkbaar koud had.
Na het douchen heb ik hem (rectaal) getemperatuurd, en toen bleek dat hij 38,7 graden koorts had.
Kan het zijn dat door de hete douche zijn temperatuur ook wat gestegen is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
62.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou kunnen als hij langdurig onder de douche heeft gestaan; bij een kind is het oppervlak van het lichaam groot ten opzichte van het volume; dus zal de temperatuur van een kind door een flink warme douche eerder stijgen dan dit bij een volwassene het geval is.
maar het feit dat hij zelf de kraan warmer gezet heeft duidt er wel op dat hij het koud had, en het graag warmer wilde krijgen. En dat kan weer een bevestiging zijn dat hij inderdaad al verhoging had, zeker in combinatie met het warm aanvoelen. Overigens werd vroeger en wie weet nog steeds aangeraden een kind waarvan werd geconstateerd dat het verhoging of koorts heeft, meteen in een warm bad of onder de douche te stoppen, dan goed af te drogen en dik in te pakken om zweten (en daardoor verlaging van de temperatuur) te stimuleren. Geen idee of het hielp maar ik heb het zelf diverse keren ondergaan en vond het niet onprettig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je een paar uur later en/of de volgende ochtend nogmaals zijn temperatuur gemeten?

Antwoorden (2)

Nee. Waarschijnlijk heeft uw zoon (een) griep(je). De lichaamstemperatuur kan wel voor een paar seconden stijgen na een warme douche, maar dat gaat niet zo ver als hier het geval is en zakt dus weer zodra uw zoontje zich eigenlijk gaat afdrogen. Mag ik weten hoe oud hij is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, je lichaamstemperatuur gaat er (iets) van omhoog, maar niet zoveel dat het de koorts kan verklaren.
Ons lichaam is ingesteld op een bepaalde temperatuur en meestal erg goed in staat om die temperatuur te behouden. Bij warmte wil het lichaam dus afkoelen. Dit gebeurt door te zweten en door de bloedvaten in de huid te verwijden. Door dit laatste wordt er meer warmte aan de lucht afgegeven; de huid wordt er ook rood van.
Tijdens een hete douche is het water echter warmer dan het bloed, hier door wordt er door het verwijden van de bloedvaten juist warmte opgenomen. Gevolg is dat zijn temperatuur dus omhoog gaat.

Meestal vinden mensen dit gedurende korte tijd nog wel prettig, maar daarna niet meer, omdat de temperatuur dan teveel gaat stijgen. Als uw zoon koorts aan het krijgen was, dan heeft de douche hem hiermee geholpen; dat is dan ook de reden dat hij er even behoefte aan had.

Normaal gesproken daalt de temperatuur na de douche weer snel; bij koorts blijft hij na de douche uiteraard verhoogd.