mn vriendin met adhd maakt een depri-periode door en sluit zich af voor mij, dit duurt nu al bijna 2 mdn. Hoe kan ik hier mee omgaan?tips advies?

omdat we niet samenwonen en de relatie pril is zie en spreek ik haar laatste tijd nauwelijks....ze sluit zich af voor de buitenwereld. graag zou ik in contact komen met mannelijke partners van en/of vrouwelijke adhd-ers want ik weet niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan....bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (2)

Het is normaal dat iemand in een depressie zich afsluit van anderen. Het is namelijk allemaal teveel geworden en elk contact met een ander is teveel. Dit is onafhankelijk van adhd-ers.

Wat je kunt doen, is haar een periode met rust laten. Laat wel weten dat je altijd voor haar klaarstaat en ook een luisterend oor hebt. Maar zij zelf moet weer aangeven of ze weer het contact aankan met de buitenwereld.
Zolang zij in haar eigen wereld is, heeft ze weer de adem om zichzelf te gaan herstellen. Maar het herstellen heeft wel even de tijd nodig. Daarna komt ze weer vanzelf uit haar holletje.

Voor de rest kan je niet veel anders doen dan wachten en een kaarsje voor haar aansteken (als je gelovig bent).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn advies: Wees geduldig wanneer ze een 'bui' heeft en laat haar vooral merken dat jij naar haar wil luisteren (zonder te oordelen!) Het is soms moeilijk te begrijpen waarom iemand met een depressie geen hulp lijkt te aanvaarden. Respecteer dit, maar probeer wel zoveel mogelijk hulp te bieden. Soms zul je haar misschien mee moeten sleuren om íets leuks te gaan doen. Vraag je eens af wat wat ze graag doet? Onderneem iets voor haar, laat merken dat jij haar heel belangrijk vind! Ze zal misschien zeggen dat ze nergens zin in heeft, maar door te gaan slapen of heel de dag op de bank te gaan hangen bereikt ze niks.. Help haar hier een handje mee, hoe moeilijk dat ook is. Neem een dag vrij, ga bowlen, zwemmen, mountainbiken.. Ga op vakantie! Ga vooral niet bij de pakken neer zitten.
Hoop dat je er iets aan hebt. Blijf vooral proberen, en laat merken dat jij er bent voor haar, meer kun je niet doen.