Kun je een hartaanval aan voelen komen?

Ik heb een collega die onlangs een hartaanval heeft gehad en inmiddels weer redelijk op de been is.
Ik vroeg hem of hij de hartaanval voelde aankomen maar dat kan hij zich niet herinneren.
Je kan bijvoorbeeld daardoor net op tijd 112 bellen, denk ik dan.
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben en kunnen zeggen of je dat aan voelt komen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.9K
paulus811
14 jaar geleden
Hele goeie vraag en ik ga de antwoorden met belangstelling volgen.

Het beste antwoord

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er voor die tijd verschillende symptomen merkbaar waren, zoals pijn op de borst, de kaak en mijn linker arm, een kramp gevoel ter hoogte van de luchtpijp (tijdens koude dagen).

Maar ineens werd ik niet goed, zweten, pijn. Het voelde dat ik geen controle meer over het leven had, dat het aan het wegebben was.
Na onderzoek bleek dat een kransslagader voor 98% dichtgeslibd was en oorzaak voor de hartaanval.

Maar, het blijft een persoonlijke ervaring waarbij sommige symptomen voor een ieder wel herkenbaar kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+. Het is een antwoord uit ervaring en dat was ook mijn vraag. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook kun je tintelingen in je linkerarm voelen +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (9)

Pas heel goed op als je plotseling krampen voelt in je oksel of arm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er gevallen zullen zijn waarin de persoon het zal voelen aankomen. Lijkt mij tenminste, daar er pilletjes voor bestaan, die de patient dan onder zijn tong kan stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit rationele overweging zou ik zeggen van niet; omdat je voor de hartaanval vaak al in een bepaalde fase zit dat je de aanval hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn oma voelde zich benauwder worden op de borst,een drukkend gevoel.dit was het moment om het rustig aan te doen en een pil tf nemen. Ook was het belangrijk dicht bij de telefoon te zijn

Toegevoegd na 39 seconden:
antwoord is volgens mij dus ja
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kreeg hem in mijn slaap en werd wakker van de pijn. Moest 20 minuten wachten tot de pijn wat zakte en ik me om kon draaien om de telefoon te pakken en 112 kon bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de eerste nog niet want je weet nog niet wat je moet voelen, ik dacht bij mij dat een langonsteking was maar t was
een kleintje.
Je voelt wel wat knijpen en wordt wat kortademis maar het hangt gheel erg van de pesoon af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik er gelukkig geen ervaring mee maar mijn zwager heeft een paar weken rondgelopen met erge "maagpijn". Medicijnen hielpen niet. Later bleek dat hij een behoorlijk hartinfarct had terwijl hij pas 40 was. Hij heeft het gelukkig overleefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enkele typerende symptomen van een (dreigende) hartaanval zijn de volgende:

■Pijn op de borst (angina pectoris)
■Kortademigheid
■Ritmestoornissen (overslaand hartritme of snel/ onregelmatig kloppen)
■Gezwollen benen
■Een blauwe huidtoon (cyanose)
■Langdurige vermoeidheid of algemene malaise
■Flauw vallen
■Een langer aanhoudende, onverklaarbare hoest
■Ophoesten van bloed

Maar soms zijn de symptomen niet zo overduidelijk. Een hartaanval kan aanvoelen als maagpijn of zelfs als de griep. Als iemand al een eerste infarct heeft gehad, wees dan extra waakzaam en neem tijdig contact op met een arts of het alarmnummer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is een hartaanval?
ten eerste kennen we de hartverlamming, het plotseling ophouden van het kloppen van het hart. Vrijwel GEEN waarschuwing vooraf. Mogelijke oorzaak: Virus infectie welke op de hartkleppen is. Kan oorzaak zijn van de onverwachte dood bij sportmensen die ondanks een virus infectie toch zwaar door trainen.
ten tweede: Het fibrilleren van het hart...het hart slaat niet meer maar de hartspier trilt onregelmatig en pompt daardoor niet meer. Hierbij is een AED levensreddend. Desnoods mbv reanimatie technieken iemand "levend" houden totdat die AED er is (met iemand die dat ding kan bedienen). Veel supermarkten bv hebben er een.
Heb je hier vaker last van dan is een pacemaker geadviseerd.
ten derde: De angina pectoris...vernauwing en uiteindelijk afsluiting van krans slagaders van je hart. Deze laatste kan je met benauwdheid en andere klachten zoals door eerdere beantwoorders al neer gezet aan voelen komen. Eerst bij inspanning want dan is het kleine nog overgebleven doorgangetje in de slagader te weinig om je hart van voldoende zuurstof te voorzien.
Later ook in rust. Bij volledige verstopping sterft in enkele uren een deel van je hart af. Afhankelijk van de plaats van de verstopping merk je , behalve wat pijn, daar soms nauwelijks iets van, soms is de afsluiting zo groot dat het direct levens bedreigend is. Na die verstopping dient er zo snel mogelijk bloedverdunners gegeven te worden en vaat verwijders. Dit herstelt kortdurend de omloop en red dat deel van je hart van afsterving. Met dottering of bypass operatie kan het bloedvat daarna weer open gemaakt worden....als er niet te veel vernauwingen in je vaten zitten en het een bereikbare plaats is.

Er kunnen nog andere hart problemen in de hartkleppen liggen, zoals lekkage , naar de verkeerde kant doorslaan ed.
Daarvoor zal een cardioloog beter antwoord kunnen geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
aanvulling:
symptoom van niet goed werkend hart dat nog niet genoemd is: Vocht achter je longen..gevolg van hartzwakte (hartfalen) in het algemeen en niet echt verhelpbaar meer. (Doodsoorzaak van mijn vader, feitelijk ook door ouderdom verzwakt hart)