Zijn testeronpillen schadelijk?

Dit om mannelijkheid te bevorderen. Waar kun je testeronpillen krijgen(via de huisarts)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Artsen schrijven testosteron voor bij een tekort aan dit hormoon.

Als vrouwen in de vruchtbare leeftijd dit medicijn gebruiken moeten zij weten dat het gedurende zwangerschap en tijdens borstvoeding schadelijk is voor de ontwikkeling van de baby. Het is belangrijk dat je zeker weet niet zwanger te zijn als je als vrouw met testosteronpillen begint.

Er zijn een behoorlijk aantal bijwerkingen bekend:
- acne (vette huid met puistjes)
- maagdarmklachten, zoals misselijkheid, diarree en buikpijn. Deze bijwerking komt vooral voor bij de capsules.
- hoofdpijn, duizeligheid en geheugenverlies.
- kaalheid en meer lichaamsbeharing.
- spierpijn.
- tintelingen en prikkelingen van de huid.
- blozen en 'opvliegingen'.
- meer of juist minder zin in seks, meer of pijnlijke erecties. Raadpleeg in elk geval de dokter bij een erectie die langer dan 4 uur aanhoudt.
- hoge bloeddruk.
- vasthouden van vocht (oedeem). Dat merk je door dikke enkels en benen en een toename van je lichaamsgewicht. Hierdoor kan ook de bloeddruk iets stijgen. Neem contact op met de dokter.
- gewichtstoename kan ook ontstaan doordat je meer spiermassa ontwikkelt.
- vorming van (gevoelige) borsten. Raadpleeg dan de dokter. Gebruik dit medicijn niet als je borstkanker hebt.
- jeuk.
- stemmingsstoornissen zoals neerslachtigheid, nervositeit en angstgevoelens.
- slaapapneu: kortdurend stokken van de ademhaling tijdens de slaap.
- te hoog cholesterol, te veel glucose in het bloed (diabetes).
- te veel rode bloedcellen, met daardoor meer kans op trombose. Dit kan optreden naar meerdere maanden gebruik. Daarom wordt je bloed er regelmatig op gecontroleerd.
- leverbeschadiging. Raadpleeg de dokter bij gele verkleuring van huid en ogen.
- onvruchtbaarheid, doordat geen zaadcellen worden aangemaakt.
- prostaatvergroting. Raadpleeg je dokter als je problemen krijgt met plassen.
- verergering prostaatkanker. Het kan de groei van prostaatkanker versnellen, dus je mag dit medicijn niet gebruiken als je prostaatkanker hebt.
- overgevoeligheid voor testosteron. Dat merk je door huiduitslag en galbulten. Ook in dit geval raadpleeg je de dokter.

Kortom, het is schadelijk om die pillen op eigen houtje te gebruiken. Dus alleen gecontroleerd en via een arts die het voorschrijft innemen.
Amadea
9 jaar geleden
Testosteron pillen hebben vervelende bijwerkingen. Dit kun je schadelijk noemen. Wanneer iemand een hele goede medische reden heeft om deze pillen te slikken, dan weegt dat wel op tegen de schadelijkheid van de bijwerkingen.

Wanneer een arts dat niet voorgeschreven heeft, is er geen enkele reden om deze pillen te slikken. Het misverstand bestaat dat je er veel mannelijker van gaat worden. In werkelijkheid kan het je eigen hormoonhuishouding enorm in de war gooien, naast de bijwerkingen die het heeft.

Wanneer een arts een hele goede reden heeft om het voor te schrijven, slik het dan. Wanneer dat niet het geval is, blijf er van af. Ga zeker niet op eigen houtje deze pillen slikken. Al of niet op de zwarte markt gekocht.
Erna55