Waarom krijgen sommige mensen hoofdpijn wanneer ze gestrest of gespannen zijn?

Ik merk dat vaak als ik een toetsenweek heb of wanneer ik een rotdag heb. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Welke rol speelt stress?
Stress is een van de belangrijkste oorzaken van spanningshoofdpijn. Emotionele problemen verhogen de spierspanning in het lichaam. Het hoeven niet eens altijd grote problemen te zijn, ook de gewone dagelijkse beslommeringen kunnen de spierspanning verhogen. Deze overmatige spierbelasting leidt dan vaak tot spanningshoofdpijn. Een goede conditie en voldoende ontspanning, zowel geestelijk als lichamelijk kan deze hoofdpijn helpen verminderen of zelfs voorkomen.

Net als bij migraine, kan het ook gebeuren dat mensen juist last van spanningshoofdpijn krijgen als ze het, na een periode van stress, rustiger aan gaan doen. Het zenuwstelsel is dan namelijk extra gevoelig voor prikkels.

Kun je meerdere vormen van hoofdpijn hebben?
Ja, het is goed mogelijk meerdere vormen van hoofdpijn te kennen. Het is bijvoorbeeld bekend dat ongeveer 30 tot 40% van de mensen met migraine, ook wel eens spanningshoofdpijn heeft.

Wat zegt de neuroloog?
Neuroloog Joop Kuster: "Wie aan spanningshoofdpijn lijdt, gaat nog gewoon naar zijn werk en doet de dagelijkse boodschappen. Daardoor lijkt spanningshoofdpijn minder erg dan bijvoorbeeld migraine. Maar ook spanningshoofdpijn kan, vooral als deze chronisch is, het dagelijkse leven flink in de war sturen en moet dus serieus worden genomen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je hebt veel verschillende soorten hoofdpijn!
De hoofdpijn die jij hebt komt omdat je te lang gespannen bent geweest, heel logisch dus dat je dat krijgt.
Het beste medicijn daarvoor is rust;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft een 'zwakste' plek in z'n lichaam : bij sommigen is het hun maag, en krijgen ze maagpijn of worden misselijk bij stress en/of spanning. Bij anderen, zoals bij jou, is het hoofdpijn, waarbij je lichaam aangeeft, dat het teveel wordt. Vaak span (ongemerkt) je je schouders aan, of trekt ze een beetje op - dwing jezelf, om ontspannende bewegingen te maken met je nek en schouders, als je die spanning voelt.
En in een tijd van stress, zoals een toetsenweek, is het extra-belangrijk, om af en toe een wandelingetje te maken, of jezelf eens lekker af te beulen in de sportschool, zodat je die spanning 'wegwerkt'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stress levert spierspanning op en bij hoofdpijn in de nek. Dus minder bloedtoevoer.

Met stress zit je ook teveel in je hoofd. Deze energie blijft daar en kan niet weg door de spanning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spanningshoofdpijn wordt veroorzaakt door spierspanningen in de hals, de schouders en het hoofd. De hoofdpijn is vaak het gevolg van spanningen, bijvoorbeeld thuis, op school of op het werk. Het kan ook komen door een verkeerde houding of te weinig wisselen van houding door slecht slapen, moeheid of ergens tegen opzien. Soms is er echter geen duidelijke reden aan te wijzen.

Bijna iedereen heeft wel eens spanningshoofdpijn. Spanningshoofdpijn kan soms een paar dagen aanhouden, maar het komt zelden voor dat iemand iedere dag last heeft van spanningshoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de aders gaan dan klopen in je hooft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit komt doordat je de schouders zonder dat je er waarschijnlijk erg in hebt omhoog trekt bij spanningen, dit veroorzaakt gespannen nekspieren en je krijgt daar de hoofdpijn van.

probeer je te ontspannen door bv een lekkere warme duche te nemen .een warme duche ontspant en zorgt ervoor dat de soort "krampachtige houding "in je nek afneemt en daardoor ook de hoofdpijn wegtrekt.