Wat is nou precies het geluid dat uit je buik komt?

Iederen kent het wel je hebt honger, of je zit tijdens je tentamens en je buik gaat opeens als een gek tekeer. Maar wat is nou precies dat geluid? Waar wordt het door veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie vraag! Ik vroeg me laatst precies hetzelfde af.

Antwoorden (1)

Tijdens de vertering van voedsel ontstaan ook gassen. Die gassen worden deels afgevoerd via het bloed en deels ook via winden die een mens nu eenmaal laat waaien.

Maar soms ontstaan er zoveel gassen dat zich een gasbel in de maag of in de darmen bevindt. Om het proces van vertering goed op gang te houden maken de maag en de darmen allemaal knedende bewegingen. Soms drukt zo'n beweging op een gasbel en die verplaatst zich dan door het door het systeem. Waar gas de ene kant op gedrukt wordt stroomt vaak ook vloeibaar materiaal de andere kant op.

De combinatie van die stromingen maken het wervelende geluid dat je vaak vanuit je buik hoort komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, en met honger speelt er nog een ander specifiek probleem mee. Dat ontstaat meer doordat de maag tijdens het 'kneden' geen voedsel maar lucht 'hapt' en dat de darmen in stuurt. Die lucht volgt dan hetzelfde proces als hierboven beschreven.
Ivana
9 jaar geleden
Prachtig verwoord. Compleet toneelstuk. ;)
Plus dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb juist begrepen dat dat geluid gewoon betekend dat de darmen zichzelf 'schoonvegen' ... maar omdat ik hier niet veel verstand van heb, heb ik besloten dat niet als antwoord te geven ..... ;)