Ben ik een eetstoornis aan het ontwikkelen?

Sinds een paar weken is het me opgevallen dat ik minder ga eten.
Gewoon geen trek meer heb, ontbijt is marteling.
IK kokhals alles er zowat uit, 's middags op school krijg geen hap door mijn keel.
'S avonds heb ik ook geen zin in het avondeten.
Ik eet wel maar niet veel meer.
IK heb gewoon nergens meer trek in.

Hoe komt dat toch?

Ik ben niet verliefd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

of het een eetstoornis is valt moeilijk te zeggen met deze beknopte info.

het is algemeen bekend dat spanning effect heeft op de eetlust (verdwijnen van eetlust, dus eten met tegenzin/weerstand van je lijf, of juist het troost eten)

gezien je andere vragen speelt er veel op verschillende gebieden, en zou dit heel goed de oorzaak kunnen zijn.

zorg er wel voor dat wát je naar binnen kan krijgen gezond is. focus je niet teveel op het eten zelf, maar eet een boterhammetje tijdens het wandelen.

als je met het eten zelf teveel bezig bent (MOETEN MOETEN MOETEN) gaat het enorm belanden worden.
de kans is dan groot dat het een vicieuze cirkel gaat worden. eten is spanning, door spanning kan je niet eten...

uiteraard is dit wel een signaal waar je iets mee moet doen aangezien het al een paar weken speelt. praat er dus over zodat de oorzaak achterhaald kan worden.

overigens heb ik dit ook een keer gehad. totaal geen eetlust, niets smaakte me meer, en kon echt anderhalf uur doen over een half bolletje.
ik wist zelf waar het door kwam dus wist dat het tijdelijk was. had mezelf ook voorgenomen om mezelf geen dwangvoeren op te leggen (niets moeten dus) maar wist dat het niet smaakte, en vond dat als ik een hele dag over een half broodje zou moeten doen dat dit ook gewoon okay was.

kortom: achter haal met hulp de oorzaak, en klungel niet zelf met het gevolg (gebrek/verdwenen eetlust) want je kan het hiermee verergeren waardoor er WEL een eetstoornis ontstaat.

succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is in ieder geval niet goed zo. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van een dag dus die overslaan is ongezond. Sowieso is dit eetpatroon ongezond. Misschien moet je niet zoveel snoepen (als je dat al wel doet) en eens met een diëtiste praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snoep niet, ik heb een hekel aan snoep.
Ontbijt eet ik wel maar ik moet het met moeite opeten.
Toch wil ik het niet over slaan.
IK kom iedere morgen met een mislijk gevoel van bed.
Ook al wacht ik een paar uren met ontbijt te eten, het misselijke gevoel gaat niet weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heeft het dan een lichamelijke oorzaak ipv geestelijk. Misschien heb je dan een maagprobleem ofzo, even naar de huisarts dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal at ik altijd gewoon, maar sinds maart kom ik misselijk van bed.
En heb gewoon nergens zin in, het ontbijt vind ik het irritantst van alles.
Maar lichamelijk merk ik het niet, maar het valt me op dat ik gewoon de helft minder eet als voorheen.
Ga na of je je verder gezond voelt en of je ook geestelijk goed in je vel zit. Als jou iets mankeert kan zich dat uiten in een gebrek aan eetlust. Als het te lang duurt zonder dat je de oorzaak weet, ga dan naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik voel me verder gewoon gezond, maar op een of andere manier heb ik moeite met eten.
Misschien kan het komen door de ruzie met mijn vriendinnen op school?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar noem je een heel plausibele reden die jouw eetlust zou kunnen bederven. Ga eens na bij jezelf of je verminderde eetlust daarmee verband zou kunnen hebben. Waarschijnlijk ben je gestrest door die ruzie en ben je, misschien onbewust, toch erg gespannen hierdoor.
Wat is er veranderd sinds een paar weken? Heb je misschien veel stress in je leven, is er iets voorgevallen waar je erg tegenop ziet? Zijn er problemen die je eigenlijk moet oplossen?

Als dat alles er niet is, ga dan naar de huisarts voor een lichamelijke check.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook uit stress of onzekerheid een eetstoornis krijgen. Als je wilt afvallen kan je ook naar een diëtiste gaan. Ik heb dat ook een jaar gedaan maar bij mij werkte het niet.
Zoek op tijd hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is goed dat je bewust bent van het feit dat er iets aan de hand is met je voedingspatroon.
Waar het precies door komt is moeilijk te zeggen. Ik ben ook geen specialist.

Mijn tip is iemand in vertrouwen te nemen om erover te praten. Hulp vragen is altijd beter dan het verbergen of ontkennen.

Probeer eens een ontspanningsoefening te doen, luister naar muziek en geef jezelf eens alle aandacht. Voel hoe lucht in en uit je lichaam stroomt en schakel op dat moment al je gedachten uit. Als er gedachten bij je opkomen ga je je weer concentreren op je ademhaling.
(Iedere dag 5 minuten 's morgens voor je uit bed gaat en 5 min. voor je gaat slapen is heel erg goed voor je geestelijke gezondheid).

Wees lief voor jezelf!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent een psychische eetstoorenis aan het ontwikkelen. Meestal komt dit door de weers veranderingen, (vorig weekend was extreem, eerst zon en heet een nu koud en regen) maar dit kan ook gepaard zijn met slaap tekort of een slaapstoornis. Het kan ook ontstaan uit bepaald soort medicatie, heet u nieuwe medicatie? Dit kan dan een bij werking zijn.
Als u er al langer termijn last van heeft raad ik u aan zo spoedig mogelijk naar uw huisarts te gaan, dat geld ook voor de bijwerkingen van medicatie, bijwerkingen mogen nooit zo heftig zijn dat u niet kunt eten.

Toegevoegd na 7 minuten:
Sorry u bent een jij,Hahaha... :$
Probeer jezelf toch aantesporen om te eten, het is handig dat je dit met je ouder en eventueel ook met school bespreekt. Die zullen je helpen. Want als dit zo door gaat zal je erg dun zijn en je spieren zullen af nemen. Maar neem zo snel mogelijk contact op met je huisarts

Toegevoegd na 6 dagen:
Overige antwoorden, zie reacties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een psychische eetstoornis komt meestal door weersveranderingen? Kom nou, dat geloof je toch zelf zeker niet?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als het warm is geweest en de temperatuur halveert ineens, zal het lichaam daarop reageren. Dit soort extreme weersveranderingen verward het lichaam en geest, bij de een merk je dat meer dan de ander. Bij warm weer zal je minder eten (maaltijd salades en andere lichte maaltijden) dan bij koud weer(jachtschotel en andere vullende maaltijden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze heeft dit al een paar weken. De ruzie die ze met haar vriendinnen heeft, lijkt me eerder de oorzaak te kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je bij warm weer minder eet - dat ervaar ik zelf overigens ook - dan lijkt mij dat eerder een fysieke oorzaak te hebben dan dat het een psychische stoornis is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt, maar dat is in veel getallen gepaard met een geestelijke stoornis. Want je bio ritme word ook wel een deel van de geest genoemt. Dat stuurt ook het lichaam aan. Denk maar aan de bekende na jaars depressie, je krijgt minder zonlicht en daar reageert je lichaam en geest op. het ontwikkelen van een stoornis kan inderdaad voorkomen uit stres, zowel positief als negatieve stres. Maar ik ken haar niet persoonlijk... Officieel behoort eetstoornis bij geestenziekte. Ik adviseer dat ze beter contact op kan nemen met de huisarts want dit is niet goed voor lichaam en geest, vooral niet als dit een paar weken zo door gaat..