Kan het kwaad als ik overdag weinig eet en dan snacht nog een beetje ?

overdag eet ik vrij weinig s'ochtend meestal niks dan in de speeltijd een koekje in de middag pauze 3 boterhammen savond bv.2 aardappels een stuk vlees en appelmoes( als ik dat op heb dan heb ik echt een gevoel alsof ik te veel op heb) later op de avond meestal niks heel soms een droge cracker en dan als ik in bed lig (ik ben een hele slechte sladper) krijg ik rond 01:00 weer honger en daan eet ik meestal een pakje crackers 4 stuks

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
Waarom eet je maar zo weinig? Dat je midden in de nacht wakker word is al een teken dat je te weinig eet op ee dag, daardoor gaat je adrenaline pieken op dat punt in de nacht.
Dit valt onder beginnende anorexia..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kom op Ritsuka, je veronderstelling van beginnende anorexia slaat nergens op!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hoeft niet hoor ; de hoeveelheden die ze per maaltijd eet zijn vrij normaal. Appelmoes is alleen geen eten ; een beetje echte groente zou beter vullen. Maar ik mis wel een ontbijt. Dat legt natuurlijk wel de basis voor je hele dag. Toch maar 's morgens beter iets eten dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is je lengte en wat is je gewicht?
Ritsuka
9 jaar geleden
3 boterhammen, een stukje vlees en appelmoes is veels te weinig voor een persoon van 18 jaar.
ok, mijn opmerking was wat overdreven, maar vraagsteller hongert zichzelf wel uit, en daarom slaapt ze slecht en is ze midden in de nacht wakker
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou Ritsuka's opmerking slaat wel ergens op,ik dacht hetzelfde en spreek uit eigen ervaring.
Het hoeft niet,maar het lijkt wel op eetstoornis gedrag.
Weinig eten en dan denken dat het misschien kwaad kan dat je s'nachts wat eet..ik herken het wel..
Niemand hier vraagt zich af wat ze bedoelt met 'kan het kwaad'?
Ik heb ook nog regelmatig honger s'nachts en slaap slecht,dan neem ik toch wat(ook crackers of rijstwafels)en dan voel ik me daar echt niet goed bij.
Maar ja hopelijk is het niet zo,maar dat vs honger heeft s'nachts om dat ze weinig eet is sowieso niet ok toch?
Ritsuka
9 jaar geleden
zoals ik al zei, haar lichaam is in stress wegens het weinige eten, en daarom is ze midden in de nacht wakker. Dit gebeurt meestal rond 2-3 uur in de nacht.
Dit heeft te maken met cortisol en adrenaline, adrenaline gaat extra pieken wegens de stress door het gebrek aan voedingsstoffen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat drink je door een dag? En wat is de reden dat je 's morgens niet eet? Heb je dan geen honger of heb je er geen tijd voor? En hoe oud ben je eigenlijk? Je zegt dat je een koekje eet tijdens de speeltijd, Door die term heb ik het gevoel dat je nog jong bent. Op zich 3 boterhammen 's middags is goed, als je dat 's morgens ook zou doen zou dat perfect zijn, Je eet een avondmaal, dat is al goed. Is er een reden dat je alleen appelmoes eet? Het zou echt geen kwaad kunnen om eens wat andere groenten te eten. 's nachts iets eten als je honger hebt kan echt geen kwaad hoor, dat is juist goed!
Ritsuka
9 jaar geleden
waarom eet je op deze manier?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben zeventien ik weeg 60 kg en ben 1,65 m groot ik eet s'ochtend niet omdat ik dan gewoon geen honger heb en fruit kust ik wel maar als omdat we het haast nooit in huis hebben eet ik het weinig en als we het in huis hebben vergeet ik dat we het hebben omdat het er haast nooit is en groentes eet wel veel verschillende maar gewoon in een kleine hoeveelheid en die reactie van de anorexia vins ik niet gepast ik voel me niet te dik Door de dag drink ik meestal water of water aangelengd met ranja heel soms cola en ik eet echt nie altijd appelmoes die maaltijd is gewoon een voorbeeld van hoeveel ik eet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij heb je een prima lengte/gewicht verhouding. Goed dat je aangeeft de anorexia opmerking niet op prijs te stellen. Een aantal hier hebben (te) snel de neiging overal iets achter te zoeken. Als ik jou was zou ik wel proberen 's ochtends iets te eten, dat is gewoon beter, kan je je ook beter concentreren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh en dat ontbijten hoef je natuurlijk niet te doen als je net uit bed bent, dat kan je ook bv in de bus of trein doen, of als je net op school bent. Desnoods op de fiets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik zou zeggen, probeer een stuk fruit te eten in de plaats van een koek in de eerste pauze, dat is wat gezonder. Als je liever die koek eet ga ik niet zeggen dat het niet mag, maar bedenk dat er meer gezonde alternatieven bestaan. Probeer ook 's morgens iets te eten, dat zou beter zijn. Een boterham mt vlees of kaas, een kommetje yoghurt met iets er in, waar je ook maar zin in hebt. Blijf die chocolademelk 's morgens zeker drinken, dan heb je in ieder geval dat binnen. Probeer zeker niet minder te eten dan je nu doet, 2 aardappelen is niet veel, een aanbevolen hoeveelheid is 4-5 ter grote van een kippenei.
Je zegt dat je groenten eet, prima, eet zo veel als je lust en zo veel als je op krijgt. En blijf ook zeker dat stuk vlees eten. Ook 's avonds kun je beter proberen om een stuk fruit te eten in de plaats van een droge cracker. Of misschien wat nootjes. Of wat blokjes kaas. Er zijn veel mogelijkheden voor een lekkere en iets voedzamer tussendoortje.
Als er geen fruit in huis is, kun je altijd wat kopen of vragen of het gekocht mag worden. En nogmaals, aangezien dit de kern van je vraag was, als je 's nachts wat honger hebt is het geen probleem om iets te eten. Echt. Gewoon doen. Maar het kan een teken zijn dat je 's avonds wat te weinig eet, dus probeer een snack voor het slapen gaan in te bouwen, dan wordt je 's nachts misschien niet wakker.
Ritsuka
9 jaar geleden
Je BMI is in elk geval prima.
Je eet in de ochtend niet omdat je geen honger hebt, maar je hebt geen honger omdat je in de ochtend niet eet. Daar is je lichaam op ingesteld, je stofwisseling blijft op een laag pitje staan tot later op de dag. Als je nu zou beginnen met licht ontbijten, heb je binnen een paar weken wel honger in de ochtend.
Nu zeg je ineens dat je wel allerlei groente eet, je noemde dus maar de helft van wat je echt eet op een dag, en je noemde je drinken ook niet. Dan krijgen mensen een verkeerd beeld en kunnen ze niet goed antwoorden op je vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je vraagt of het kwaad kan.....hoe voel je je bij dit eetgedrag? Ben je snel ziek verkouden bv? Voel je snel slap, geen energie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee ben niet snel ziek ik slaap alleen slecht maar dat heb ik als sinds dat ik mij kan herinneren. Heel lang dus
tinus1969
9 jaar geleden
@Anoukske, je schrijft dat je niet ontbijt omdat je gene honger hebt. Dat is een bekend verschijnsel onder slechte eters. Maar het punt is, dat je van eten honger krijgt; je MOET dus ontbijten, juist omdat je geen honger hebt. Door te ontbijten komt je spijsvertering op gang.

Antwoorden (4)

Je kan 's ochtends beter beginnen met een goed ontbijt, (2 boterhammen of een bakje yoghurt met crusli of cornflakes of zo iets) dit is de belangrijkste maaltijd van de dag, in de pauze iets van fruit met een cracker, tussen de middag 2 of 3 boterhammen, bij de thee een boterham of een plak koek, warm eten (ik mag hopen dat je ook wel eens andere groente dan appelmoes krijgt) 2 of 2 aardappeltjes met vlees en groente, bij de koffie een cracker of een plakje koek. 's Nachts een pakje (toast?) crackertjes kan geen kwaad.
Omdat je het over speeltijd hebt ga ik maar vanuit dat nog op school zit en dat je dus in de groei bent, dan is een goede maaltijd voor je onontbeerlijk.

Toegevoegd na 5 uur:
2 of 2 aardappels moet zijn 2 of 3
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik zou eerder kiezen voor muesli, dat vult wat beter dan cornflakes en heeft iets minder suiker en wat meer vezels.
Ik mis ook wat eiwitten in dit dagschema.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij zitten er genoeg eiwitten verdeeld in het voedsel hierboven omschreven. Er vanuit gaande dat vs toch ook nog wel het eea drinkt en een toetje krijgt bij het avondeten 'Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren. Plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen.' (bron: Voedingscentrum) Wbt het ontbijt? Iemand moet eten wat ie lekker vind. Persoonlijk zou ik nooit musli eten, droge pulphap brrr
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mij kreeg je met geen zeven paarden een bak van dat vogelvoer naar binnen. Boterhammen zijn een uitstekend ontbijt.
Maar het is belangrijker DAT ze eet dan WAT ze eet, zolang het maar niet allemaal snoep (zoals appelmoes) is.
Antoni
9 jaar geleden
Tjidske, volgens haar profiel http://www.goeievraag.nl/profiel/anoukske is de vraagstelster een vrouw van 18 jaar. Is de benodigde hoeveelheid eten overigens niet ook afhankelijk van lengte en gewicht van de betrokken persoon? Zijn er dus wel zo maar adviezen te geven over hoe veel iemand zou moeten eten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jazeker hier zijn richtlijnen voor.
Hier kan vs precies uitrekenen wat ze zou moeten binnen krijgen
http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/eet-niet-teveel-en-beweeg/hoe-eet-ik-niet-te-veel.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni, 18 en praten over een koekje in de speeltijd? Ik snap wel waarom Tjidske van een schoolgaande leeftijd uitgaat. Op die leeftijd zou er gepraat worden over een tussenuur of een kleine pauze ofzo, maar toch geen speeltijd meer?
Antoni
9 jaar geleden
Calle, ik gaf alleen maar aan wat ik vond op haar profiel. "Speeltijd" lijkt een vreemde uitdrukking voor een achttienjarige, dat klopt; daar kan ik ook geen verklaring voor geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien heet in Belgie de pauze op de middelbare school ook nog speeltijd ?
Amadea
9 jaar geleden
http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/speeltijd
In het Nederlands 'speelkwartie doet toch vermoeden dat het om de basisschool gaat.
Het weinig eten gedurende de dag kan zeker kwaad, je loopt zo allemaal tekorten op.
Je eet te weinig kcal, je krijgt geen groente en fruit binnen, en je krijgt ook te weinig eiwitten.

Het eten in de nacht is juist goed, dat je rond dat tijdstip wakker word is je lichaam die jou wil beschermen. Wegens het tekort aan eten en de stress die dat oplevert, word er een extra hongersignaal afgegeven in een poging die tekorten aan te vullen.
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de vraagsteller kaas en vlees op het brood doet en, zoals vermeld wordt, 's avonds een stuk vlees eet, dan zal het wel meevallen met de eiwit inname. Zeker als er ook ergens melk of chocolademelk gedronken wordt en dranken zijn niet genoemd. Ik denk dat er te weinig informatie is om een uitspraak te kunnen doen over de eiwit-inname.
Ritsuka
9 jaar geleden
dat zou kunnen, maar dan nog gelden de overige punten wel, dat er te weinig gegeten word aan kcal en ook te weinig vitamines.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en idd ik eet vlees en kaas tussen mijn boterham en s'ochtend drink ik een kopje warme chocolademelk
Ritsuka
9 jaar geleden
Kijk, je vermeld allerlei informatie er niet bij, dit stond allemaal niet in je vraag.
Maar dan ng, een boterham met boter en kaas is ongeveer 200 kcal (ruim geschat), dus als je er daar 3 van hebt is 600 kcal.
Beker chocomelk is dacht ik 120 of zo, dus 720 totaal.
Laten we zeggen dat je koekje 150 kcal is, en je avondmaaltijd 600 kcal (gemiddelde volgens voedingscentrum) dan kom je op 1470 totaal, wat nogal aan de lage kant is.
Een kind van 4 heeft al 1400 kcal nodig. En zoals ik eerder al zei, dat je midden in de nacht wakker word is een teken dat je lichaam meer energie nodig heeft.
Ritsuka
9 jaar geleden
Dat van mij is groffe schatting, dus je eet hoogstwaarschijnlijk wat meer, maar met jouw leeftijd heb je eerder 2000-2300 kcal op een dag nodig, meer als je ook sport (wat je niet in je vraag vermeld had)
Het hangt echt van je leefritme af. Als jij bijna altijd wakker bent rond die tijd, is dat voor jou waarschijnlijk lunch, of avondeten tijd. Het "je kan beter"... is vaak gericht op mensen die leven van 9 tot 5. Als je een zeer ander ritme leeft, kan ook je etenstijd anders zijn.
Als je echter na je vier crackers meteen gaat slapen, dan is de kans groot dat ze veel langzamer verteren, omdat je buik ook gaat slapen.

"slecht" is het niet. Als jij er geen last van hebt, geen maagpijn, geen buikpijn, geen overvol gevoel... Dan is het toch prima? ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je vraagt of het kwaad kan.. Daarbij denk ik aan :
A - of je je voldoende energiek voelt op de dag
B - of je voldoende vitamines binnenkrijgt
C - of je hiermee te dun of te dik kunt worden.

A. Het is bekend dat mensen die ontbijt overslaan vaker een energie-dip krijgen op de dag. Dit komt door een wisselende bloedsuikerspiegel.
B. Bij vitamines en mineralen maakt het niet uit hoe laat je het eet.
C. Wanneer je dikker of dunner wilt worden, zul je aan de weegschaal merken wat er gebeurt. Voor Iemand die nog niet volwassen is, zal ik de Weegschaal ontraden. Je lengtegroei en botgroei komen ook in kilo's .
Uit je vraag maak ik op dat je je heel goed van je hoeveelheid eten bewust bent. Je bent waarschijnlijk nog in de groei: " tijdens speeltijd ......" . Als je nog moet groeien, eet dan vooral gezond. Is je gewicht voor jou een groot probleem, bezoek dan je huisarts en praat daarmee.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie de reactie die VS gaf bij haar vraag (over lengte en gewicht en leeftijd enz)