Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het inmiddels niet een plaag aan het worden, die gigantische grote zwermen zwarte grote vogels?

Er vliegen voor zonsondergang en na zonsopgang gigantische grote zwermen zwarte vogel (of het nu kraaien roeken raven of wat ook zijn, ik weet het niet...)
in de lucht op zoek naar een plek in de hoge bomen, en 's avonds een plek om te slapen.

Het doet me vaak denken aan de film "the birds", en vind het gewoon angstaanjagend soms!

Is dat in alle steden zo en is het niet een plaag aan het worden? Bovendien maken ze ook nog 's een onaantrekkelijk kabaal!

Ik weet wel van horen zeggen dat het een beschermde vogelsoort is, maar ze vinden amper meer een plekje om op te zitten als ze in grote getale bij elkaar ziet.

En, wat voor vogels zijn het nu eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Het zijn spreeuwen, kauwen of kraaien, en wat ze doen is normaal en komt overal in Nederland voor.
Ze maken lawaai en dat kan overlast geven, in Hoogeveen gingen ze elke dag in de bomen zitten bij een begraafplaats en als er een plechtigheid was, kon je daar alleen schoon vandaan komen als je een paraplu bij je had, heel vervelend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik had mijn twijfels maar met mijn antwoord wilde ik ook een beetje zeggen dat het niet één soort vogel is die dit doet.

Andere antwoorden (4)

Spreeuwen, en nee, het is geen plaag. Wat ze doen is hun natuurlijke gedrag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op zo'n afstand zie ik het verschil niet... http://www.youtube.com/watch?v=1B80u9H1-lw
Het zijn kauwtjes, en iedere herfst en iedere lente zal je dit zwermen zien - is al héél lang zo, misschien al wel honderden jaren. Niets 'plaag', gewoon een natuurverschijnsel, waarvan we er in ons dichtgebouwde landje steeds minder kunnen waarnemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de soort laat ik maar even in het midden maar een plaag is het niet ,je zal pas ongerust moeten zijn als je dit fenomeen niet meer kan aanschouwen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ze in een spiralerende wolk vliegen alsof het door een choreograaf is bedacht zijn het waarschijnlijk spreeuwen.
Kauwen vliegen meer in een gewone zwerm.
Wees blij dat het er nog is, het is niets om bang van te zijn, het is gewoon natuur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing