Wat is de definitie van porno?

Bill Hicks zei ooit: "Het probleem met porno is dat we niet weten wat het is." en hij had gelijk, hoe definieer je porno? Expliciete afbeelding of beschrijving van seks? Maar expliciet hang af van de tijdgeest en cultuur, in de victoriaanse tijd was het tonen van een schouder van een vrouw al expliciet, terwijl wij tegenwoordig ontblote borsten niet seksueel expliciet noemen. En in biologie boeken, natuur en voorlichtingsfilms zien we ook expliciete seks. Het is opwindend bedoeld, maar opwindend is ook puur subjectief. De acteur in Deep Throat voldoen niet aan onze huidige schoonheidsidealen.
We herkennen porno als we het zien, maar het vanuit een filosofisch oogpunt definiëren blijft lastig voor mij, iemand suggesties?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.6K

Het beste antwoord

Ik denk dat als het sexueel prikkelend is en sexuele handelingen laat zien dat het dan porno is.

Dit zal afhankelijk van de tijd wel wat verschillen net zoals het schoonheidsideaal steeds verandert.

Dit wil niet zeggen dat porno per definitie door schoonheidsidealen gespeeld wordt regelmatig is het tegendeel waar (mijn mening)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@FunkyGroove;Gezien de vraagstelling gaat het om de "Expliciete afbeelding of beschrijving van seks?"
dus dan hebben we het niet over sexueel prikkelend in het algemeen.
Alhoewel dat soms weer dusdanig provocerend kan zijn dat je dat ook als porno zou kunnen "betietelen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@bierdopje; een wijs man zei eens "Het is een verzamelnaam voor allerlei afbeeldingen en verhalen" ;-) Een afbeelding kan wel degelijk pornografisch zijn en handelingen laten zien.

Andere antwoorden (3)

Porno betekent zoveel als vuil , goor , vulgair.
pornografie betekent dan ook letterlijk vuilschrijverij.
Het is dus een -onnodig- grove, botte, onwellevende weergave van een situatie.

Toegevoegd na 49 minuten:
Zo beschouw ik het boek "de gelukkige huisvrouw "als pornografisch.
Onnodig bot, grof , goor neergeschreven heb ik moeite om dat als literatuur te zien.
De wijze van vertellen vond ik echt shockerend.
Dan staat het ook nog op de leeslijst van HAVO 5.
Sommige jonge meisjes die dit lezen kunnen een trauma oplopen tav. het krijgen van kinderen.
Ik heb NAZORG moeten geven aan een gevoelig meisje van 17 jaar die de film (deels) gezien had (sommige scenes kon ze niet aan) EN het boek gelezen had.
Met name het inknippen tijdens een tangverlossing en de psychotische handelingen en gedachten waren op zo een
wijze beschreven dat het walging opwekte.
Daarom beschouw ik dat als een pornografische beschrijving en derhalve als pornografie.
De eerste de beste "normale "sexfilm zou veel minder geestelijke schade aanrichten als dit boek.
Dit is echter een persoonlijke mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Porno is een afkorting voor pornografie.

Het is een verzamelnaam voor allerlei afbeeldingen en verhalen die tot doel hebben de kijk(st)er seksueel te prikkelen. Vaak wordt er onderscheid gemaakt tussen ‘zachte porno’ en ‘harde porno’.

Aldus, de onderstaande bron.

Één Tip, google eens ''woord definitie'' in google. Dus 'Porno definitie'' de eerste link geeft altijd hele goede antwoorden! Betekenis ipv definitie geeft hetzelfde resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Porno als sexuele daad of porno als een omschrijving.
Het is bedoeld als een stimulerende en prikkelende verbeelding, of het nu uitsluitend door beelden of prikkelende taal tot stand komt. Verbeelding is zinneprikkelend, of dat nu direct door plaatjes of films komt, wat steeds harder, vulgairder, directer wordt, of door priikkelende omschrijvende woorden bij gebrek aan beelden.

Pornografie is sexueel overschrijdend. In elke vorm. In taal, in beeld, beide. Het omschrijft sexuele daden expliciet om grenzen te overschrijden waarover je niet meer terug kunt zonder afstand te nemen van of los te laten van wat je hebt ervaren( woord of beeld). Pornografie is het afschilderen van sexuele daden zonder dat je getrouwd bent, en altijd vanuit geilheid om sex.