De naam maagdenvlies is gegeven omdat het bij de eerste geslachtsgemeenschap normaal wordt gescheurd (ontmaagding of defloratie). Dit kan gepaard gaan met wat (vaak zeer gering) bloedverlies en meestal geringe pijn. Soms is het echter door andere oorzaken al niet meer intact (sporten, tampongebruik enzovoorts). De dikte en stevigheid van het maagdenvlies kan sterk uiteenlopen. Sommige meisjes zijn geheel zonder maagdenvlies geboren, anderen hebben een stugger vlies dat pas na een reeks intieme contacten volledig inscheurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het maagdenvlies is teer en kan allang niet meer intact zijn (b.v. door sport) bij de eerste seksuele gemeenschap.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kan dus wel maar het hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms wel, soms niet. Het maagdenvlies is geen afsluitend geheel, wat sommige mensen denken.
Duidelijke foto: http://kuliahbidan.files.wordpress.com/2008/07/hymen_virginal.jpg (Hymen is het maagdenvlies.)

Het maagdenvlies kan al voor de eerste gemeenschap ingescheurd zijn, door bijvoorbeeld paardrijden of turnen. En soms is het wat ruimer en scheurt er niets in dus is er ook geen bloed.
Geschat wordt dat de helft van de vrouwen geen bloed verliest bij de eerste keer seks (ook al waren ze nog maagd).
In culturen waarin na de huwelijksnacht "bewezen" moet worden dat zij nog maagd was en dat hij zijn best heeft gedaan dat te verhelpen, prikken vrouwen ook weleens met een naald of een stekel in een vinger, om zo wat bloed te laten vloeien...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
had ongeveer hetzelfde antwoord als hippo dus ik haal het maar weer weg....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1.
Raar dat het nog steeds maagdenVLIES heet, als dat nog steeds zoveel verwarring en gedoe oplevert....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fynnya: nee hoor, het IS een vlies - alleen denken mensen dan aan iets dat afsluit. Alsof de vliezen in je neus je neus afsluiten, en de vliezen in je keel je keel afsluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, ik dacht ook dat een vlies altijd iets afsluit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel ik bij slijmvliezen daar inderdaad niet aan denk...
Als het maagdenvlies nog niet is ingescheurd om een andere reden dan penetratie van een man, is de kans op een bloeding 90%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maagdenvlies bestaat niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets wat niet bestaat is er niet of bestaat niet. Met het maagedenvlies ligt dit toch iets genuanceerder.
In medische kringen bestaat het wel degelijke en wordt het als zodanig ook genoemd. In de meeste gevallen is het maagdenvlies geen vlies maar een randje. Het randje kan verschillende vormen hebben glad of gekarteld, dik of dun. IN EEN HEEL ENKEL GEVAL IS HET VLIES WEL DICHT. Dit levert klachten op omdat het menstruatiebloed de vagina niet uit kan, dan is een kleine operatieve ingreep nodig. Veel meisjes bloeden niet als ze voor het eerst seks hebben met een jongen. Sommige meisjes bloeden wel. Wel of niet bloeden tijdens de eerste keer seks, zegt niets over wel of niet maagd zijn. Het bestaat wel degelijk.
ja, en dat herhaalt zich elke maand!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zo goed opgelet bij seksuele voorlichting?
Dat kan, maar het hoeft zeker niet. Als het teder gebeurt en de sekspartners de tijd nemen, hoeft een vrouw niet te bloeden. Ook kan het 'maagdenvlies' (eigenlijk een randje weefsel, geen vlies) al wat uitgerekt zijn door een actief leven. Paardrijden wordt vaak genoemd, maar je kunt ook denken aan dansles of zoiets simpels als fietsen.

De gewoonte in sommige culturen om een bebloed laken te laten zien na de huwelijksnacht om te bewijzen dat de bruid nog maagd was, is dan ook behoorlijk achterlijk. Het enige dat dat bloed aantoont, is dat de ervaring geen pretje was voor de bruid. Hetzij omdat het er nogal ruw aan toe ging, hetzij omdat ze uit angst om niet te bloeden zichzelf heeft moeten prikken of snijden om het oh zo belangrijke 'bewijs' te produceren.

Uit eigen ervaring: ik heb nooit gebloed tijdens of na seks.