Wat is de maximaal veilige dosis voor as (ash) die men dagelijks mogen binnenkrijgen uit onze voeding?

Hallo,

ik lees hier en daar dat er in elk voedingsmiddel een klein beetje as (arseen) of in het Engels "ash" aangetroffen wordt.

Ik lees ook dat een aantal as-soorten verschillende toxiciteiten hebben maar ik kan nergens terugvinden wat de maximaal veilige dosis is die men dagelijks mogen binnenkrijgen uit onze voeding, weet iemand dit?

http://www.healthy-food-site.com/burnt-food.html

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Rieneke1
9 jaar geleden
Arseen? Ik dacht dat as is wat overblijft als je de voeding verbrandt. Dat hoeven geen schadelijke stoffen te zijn.
Cryofiel
9 jaar geleden
De spraakverwarring kan zijn ontstaan doordat "as" (als in: het woord "as") de betekenis heeft van verbrandingsresten nadat je iets hebt verbrand, terwijl het symbool As (met hoofdletter) het scheikundige symbool is voor het element arseen (arsenicum). Het Engelse "ash" betekent echter alleen maar "as" in de zin van: verbrandingsrest.
Cryofiel
9 jaar geleden
Op de genoemde site heeft men het uitsluitend over het Engelse woord "ash", dat dus heel gewoon "verbrandingsrest" betekent. Het heeft niets met arseen / arsenicum te maken.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ash is inderdaad wat anders
Utrecht
9 jaar geleden
En ash (as) is gelukkig niet schadelijk. Het zijn eigenlijk alle anorganische mineralen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste mensen, eerst en vooral bedankt voor de reacties maar ik snap het even niet... Allereerst wil ik de volgende link even meedelen: http://coda-cerva.be/index.php?option=com_content&view=article&id=216&Itemid=210&lang=nl Daar lees ik het volgende: "Aanvaardbare menselijke innameniveaus -> Arseen werd het laatst geëvalueerd door JECFA op zijn drieëndertigste vergadering in 1988 en er werd een PTWI van 0,015 mg/kg lichaamsgewicht vastgelegd. Sindsdien is er een grote hoeveelheid wetenschappelijke gegevens ter bescrikking gekomen, waaronder epidemiologische studies, waardoor een herevaluatie en herziening van het PTWI (zal bediscussieerd worden in Rome, februari 2010) aan de orde is." Dus in mijn geval is dat 0,015 mg/kg lichaamsgewicht x 60 kilogram = 0.9 mg En om een voorbeeld te geven (zie link hieronder) laten we de uitgebreide voedingswaarden van rijstwafels erbij nemen: http://nutritiondata.self.com/facts/snacks/7550/2 In 100 gram rijstwafels zou er volgens de bovenstaande website per 100 gram rijstwafels zo'n 1,7 gram Ash (as, arseen?) aanwezig zijn. Dit kan toch niet? Of wat begrijp ik verkeerd? Wie helpt me even? Mvg
Cryofiel
9 jaar geleden
Waar heb je het nu over? Over "ash" of over "As"?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik verwar die termen Cryofiel, waar dient nu Ash exact voor? En heeft het iets te maken met arseen?
Ritsuka
9 jaar geleden
Arseen zou onder mineralen moeten staan. Waar jij op wijst is ash, ook wel droge stof gehalte genoemd in het Nederlands. Dat is heel wat anders. As (met hoofdletter A) is de benaming uit het periodieke systeem voor arseen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Klopt, Ritsuka. In het Engels: ash may contain some As. Of, uitgeschreven: ash may contain some arsenic. In het Nederlands: as zou een beetje As kunnen bevatten. Of, uitgeschreven: as zou een beetje arseen kunnen bevatten. Inderdaad is 'droge stof' de gangbare term, en niet 'as'. Dus eigenlijk is het volgende de gebruikelijke schrijfwijze in het Nederlands: droge stof zou een beetje As kunnen bevatten. Of, uitgeschreven: droge stof zou een beetje arseen kunnen bevatten.
Ritsuka
9 jaar geleden
Precies!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Iedereen, oké nu is het al duidelijker :) Maar hoe kan men er achter komen hoeveel arseen er in Ash aanwezig kan zijn? Is er een website waar we dat kunnen opsporen of zoek ik te ver? Met andere woorden, moet ik mij daar zorgen over maken of niet? Tips en adviezen zijn altijd welkom :) Welgemeende groeten
Cryofiel
9 jaar geleden
Waarom wil je alleen weten hoeveel arseen er in de droge stof aanwezig is? Waarom kijk je bijvoorbeeld niet naar lood of kwik?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cyrofiel, ja nu zeg je iets, dat wil ik ook weten maar de vraag is hoe? :)

Antwoorden (1)

De blootstelling van de mens aan arseen gebeurt in Nederland voornamelijk via voedsel. De totale dagelijkse inname van arseen (anorganisch en organisch) wordt geschat op 20-300 μg/dag, afhankelijk van het land en het type voedsel. Vis en vlees zijn de belangrijkste bronnen voor de inname van arseen via voedsel. De blootstelling via inademing van lucht is in het algemeen minder dan 1 μg voor niet-rokers. Voor rokers kan dit oplopen tot 10 μg/dag

Toegevoegd na 5 minuten:
De kleinste enkelvoudige dodelijke dosis ligt tussen 70 en 180 mg.
De Joint FAO/WHO Expert Committee on Food Additives and Contaminants (JECFA) heeft een 'provisional
tolerable weekly intake' (PTWI) van 0.015 mg / kg. lich. gew. voor anorganische arseen toegekend.
fremar
9 jaar geleden
Utrecht
9 jaar geleden
Heeft de vraagsteller het over arseen of over as (Ash)?
Volgens mij over as....
fremar
9 jaar geleden
Hij schrijft zelf ergens in zijn toevoeging over arseen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Klopt. Maar ook over het engelse "ash". Als je de link leest die vraagsteller noemt, wordt daar alleen maar over "ash" gesproken. En wel over de "ash" die ontstaat na verbranding. Dus echt over as. Vraagsteller is vermoedelijk in verwarring gebracht door "ash" naar "as" te vertalen (dat is nog goed), maar daarna niet uit te gaan van het normale woord "as", maar in plaats daarvan de letters "as" te interpreteren als "As", in de zin van het chemische symbool voor arseen. Zo kom je tot de (foute) conclusie dat verbrand voedsel arseen zou bevatten.